Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæle, Rannveig Grøm
dc.contributor.authorHope, Wibecke Nederhagen
dc.date.accessioned2021-04-29T05:51:56Z
dc.date.available2021-04-29T05:51:56Z
dc.date.issued2020-12-11en
dc.description.abstractEn fjerdedel av ungdommene som starter videregående opplæring (VGO) avslutter uten å ha fullført fem år etter oppstart, noen av dem på grunn av psykiske helseplager. Ingen har hittil undersøkt hvilken betydning ekstra tid eller formell hjelp mot psykiske helseplager har for frafallsraten. Data er hentet fra prosjektet UngVilje hvor ungdom besvarte spørsmål om deres livssituasjon ved oppstart av VGO i 2010 (n = 1676) og tre år senere (n = 662). Gjennomføring av VGO etter fem og 10 år var undersøkt for hele utvalget, og for ungdommer med og uten psykiske helseplager. Videre var det undersøkt hvem som hadde vært i kontakt med helsetjenester, samt sammenhengen mellom kontakt med helsetjenester og frafallsraten etter fem og 10 år. Uavhengig av psykiske helseplager var det 3-4 prosentpoeng flere som hadde fullført etter 10 år. Ungdom som hadde vært i kontakt med helsetjenester før hadde i større grad også vært det i løpet av VGO (OR = 4.06, p <.001), og egenvurdering av psykisk helse ved andre måletidspunkt var også av betydning (OR= 1.79, p =.001). Ungdommene med psykiske helseplager som ikke hadde vært i kontakt med helsetjenester hadde 1.64 og 1.52 ganger så høy sannsynlighet for å ha gjennomført VGO etter hhv. fem og 10 år. Den lave andelen som hadde gjennomført med ekstra tid viser at det å måle etter fem år er et godt temperaturmål på frafallsproblematikken. Det diskuteres mulige årsaker til at en høyere andel av ungdommer som ikke hadde vært i kontakt med helsetjenester gjennomførte VGO.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21089
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262en_US
dc.titleUngdom med psykiske helseplager i videregående opplæring: En kvantitativ studie på betydningen av tid og hjelp for frafallen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)