Show simple item record

dc.contributor.advisorMartiny, Sarah
dc.contributor.authorBlikfeldt, Ragnar
dc.contributor.authorKristiansen, Trygve
dc.date.accessioned2021-05-03T09:05:39Z
dc.date.available2021-05-03T09:05:39Z
dc.date.issued2020-05-04
dc.description.abstractI dette studiet undersøkte vi holdninger, atferd og roller hos mannlige og kvinnelige ansatte i barnehage. Bakgrunnen for dette er tanken om at barnehageansattes vil kunne ha stor påvirkning for utvikling av kjønnsstereotypier hos barn og at mannlige og kvinnelige ansatte kan påvirke ulikt. Flere studier har undersøkt holdninger, atferd og roller hos barnehageansatte, i tillegg til dette ser vi på ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper med Developmental Intergroup Theory (Bilger & Liben, 2007) som bakteppe. Studiet er basert på et spørreskjema svart på av totalt 127 mannlige (N = 24) og kvinnelige (N = 103) barnehageansatte, med et aldersspenn fra 19 til 60 år (M = 37.72, SD = 10.03). Vi fant få forskjeller generelt, hvilket stemmer godt med andre studier på området. De tydeligste funnene var på ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper, som også er et område andre studier ikke har sett direkte på. Forskjell på mannlige og kvinnelige ansattes bruk av kjønnsspesifikke merkelapper kan bety at de bidrar ulikt til utviklingen av kjønnsstereotypier hos barn. Vi gjennomført også en eksplorerende analyse av data, hvor vi undersøkte påvirkningen av ansattes alder og tid jobbet på arbeidsplass i forhold til deres holdninger, atferd og roller. Vi ser også nærmere på Norges politiske mål om å øke andelen menn i barnehage, og hvilke implikasjoner det kan få for utvikling av kjønnsstereotypier, med bakgrunn i våre funn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21117
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectPsykologien_US
dc.subjectPSY-2910en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleKjønnsforskjeller på holdninger, atferd og roller hos ansatte i norske barnehager. En studie av atferd som kan påvirke utvikling av kjønnsstereotypier hos barnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)