Show simple item record

dc.contributor.advisorTorsteinsen, Harald
dc.contributor.authorSchou-Hauger, Anniken
dc.contributor.authorNguyen, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-05-30T08:28:06Z
dc.date.available2021-05-30T08:28:06Z
dc.date.issued2020-05-28
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke i hvilken grad virtuell ledelse skaper utfordringer og redusert tillit i virtuelle team, og hvordan bruk av moderne kommunikasjonsteknologi kan kompensere for slike avstandsutfordringer. For å besvare problemstillingen ble 13 artikler analysert. I denne masteroppgaven har vi sett problemstillingen opp mot to perspektiver på ledelse, det instrumentelle og det symbolske perspektivet. Problemstillingen vår er todelt: 1) i hvilken grad skaper virtuell ledelse utfordringer og redusert tillitt i virtuelle team, 2) hvordan kan bruk av moderne kommunikasjonsteknologi kompensere for slike avstandsutfordringer? I første del av problemstillingen kom det frem en rekke funn fra analysen i lys av både det instrumentelle- og det symbolske perspektivet. Utfordringene som blir nevnt i litteraturen i lys av det instrumentelle perspektivet er oppgavekompleksitet og avstand, prestasjonsmåling og utvikling. Utfordringer som kan oppstå i virtuelle team oppstår gjerne når oppgavekompleksitet øker, da det krever mye informasjonsutveksling og avgjørelser innad i et team. Geografisk avstand mellom leder og ansatt kan føre til mangel på viktige lederfunksjoner som veiledning, coaching og videreutvikling. I lys av det symbolske perspektivet kan utfordringene som oppstår i virtuelle team være konflikter, misforståelser, mangelen på personlige forhold og sosial isolasjon. Konflikter og misforståelser kan lett oppstå da kroppsspråk, ansiktsuttrykk og andre signaler forsvinner ved virtuell ledelse. Litteraturen legger vekt på at mangel på personlig forhold og sosial isolasjon er de største utfordringene ved virtuell ledelse. I siste del av problemstillingen hvordan kan moderne kommunikasjonsteknologi kompensere for avstandsutfordringer kan funn i litteraturen forsås i lys av både et instrumentelt- og symbolsk perspektiv. I lys av det instrumentelle perspektivet legger litteraturen vekt på kontroll og struktur, teknologi, evaluering og belønning. I lys av det symbolske perspektivet legger litteraturen vekt på god kommunikasjon, virtuell- eller ansikt-til-ansikt kontakt, fokus på tillitt, tilhørighet og identitet, og til slutt konflikthåndtering.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21269
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVirtuell ledelseen_US
dc.subjectVirtuelle teamen_US
dc.subjectTilliten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleVirtuell ledelse og tillit. Hvilke utfordringer og muligheter gir virtuell kommunikasjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)