Show simple item record

dc.contributor.advisorMartiny, Sarah E.
dc.contributor.authorRefsnes, Silje
dc.date.accessioned2021-05-31T13:42:38Z
dc.date.available2021-05-31T13:42:38Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractFrafall på universitetet representerer en rekke sosiale og sosioøkonomisk utfordringer. En gruppe som er mer utsatt for å droppe ut fra universitetene i Norge, er innvandrerstudenter. Denne gruppen er preget av høyere frafall enn sine norske medstudenter, samtidig som forskning viser at denne gruppen er utsatt for negative stereotypier i akademia. Den høye frafallstatistikken kan delvis forklares med de negative stereotypiene som er knyttet til denne gruppen (Steele & Aronson, 2002). Som tidligere forskning viser, kan negative stereotypier ikke bare påvirke prestasjoner, men også sosiale relasjoner (Martiny & Nikitin, 2019; Rahn, Martiny, & Nikitin, 2020). Den nåværende studien har fokusert på hvordan negative stereotypier påvirker social approach motivation til innvandrere i Norge i en pedagogisk sammenheng. Universitetsstudenter (N = 105) med innvandrerbakgrunn ble derfor ble rekruttert til denne tverrsnittsstudien. Først testet vi om innvandrerstudenter i Norge opplever social identity threat ved universiteter, og om dette kan redusere deres social approach motivation ved å bruke en enkel lineær regresjonsanalyse. Siden testet vi om denne relasjonen mellom social identity threat og social approach motivation var mediert gjennom en redusert sense of belonging ved å bruke en mediational model. Våre funn støttet hovedsakelig hypotesene. Det var ingen direkte relasjon mellom å oppleve social identity threat og social approach motivation. Derimot fant vi støtte for forholdet mellom social identity threat og social approach motivation så lenge det var mediert av sense of belonging. Dette kan føre til en negativ interaksjon som påvirker innvandrerstudenters prestasjoner og velvære, som deretter i verste fall kan føre til frafall fra høyere utdannelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21293
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en_US
dc.titleSocial identity’s relasjon til social approach motivation (via sense of belonging) hos universitetstudenter med innvandrerbakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)