dc.contributor.advisor | Brøndbo, Per Håkan | |
dc.contributor.author | Jørgensen, Linn Anette Nordahl | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T21:50:14Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T21:50:14Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | Problemstilling: Hva er reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer diagnosen til uttrykk, og kan barnevernfaglige hjelpetiltak bidra til å fremme trygg tilknytning mellom barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og deres fosterforeldre? For å besvare min problemstilling vil jeg foreta en gjennomgang av litteratur og relevant forsking om diagnosen RAD For å belyse tilknytningsteorien har jeg valgt å bruke Bowlbys tilknytningteori, som også regnes som primærlitteratur om tilknytning. Nyere forskning har videreført Bowlbys teori, og har sammen skapt tilknytningsteorien slik vi kjenner den i dag. Jeg ønsker å benytte dette faglige bakteppet for å beskrive forskjellen på trygg tilknytning, utrygg tilknytning og RAD. Videre beskrives diagnosen RAD, og det drøftes hvorvidt barnevernfaglige hjelpetiltak utviklet for å fremme tilknytning, har den effekten for barn med RAD og deres fosterforeldre. Relevante forskningsresultater vurdert opp mot tema for oppgaven er tatt med. Søkemotorer benyttet i oppgaven er: Psyc Info og SCOPUS. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21345 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3980 | |
dc.subject | Reaktiv tilknytningsforstyrrelse | en_US |
dc.subject | Intervensjon | en_US |
dc.subject | Fosterhjem | en_US |
dc.subject | Tilknytningsforstyrrelse | en_US |
dc.subject | Tilknytning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265 | en_US |
dc.title | Reaktiv tilknytningsforstyrrelse fra et barnevernfaglig perspektiv - En litteraturstudie om diagnosen og intervensjoners betydning for å fremme tilknytning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |