Show simple item record

dc.contributor.advisorBjøru, Anne-Mette
dc.contributor.authorTessem, Eva Sofie
dc.date.accessioned2021-06-07T06:26:21Z
dc.date.available2021-06-07T06:26:21Z
dc.date.issued2020-06-06
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi. Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på videregående fikk de diagnosen dysleksi. Problemstilling: Hvordan beskriver elever som fikk diagnosen dysleksi på videregående, sin skolegang i lys av sine lese- og skrivevansker, og hvordan opplevde de å få en diagnose? Metode: Metoden som er valgt er kvalitativ ved respondentintervju. Tilnærmingen har til hensikt å avdekke et fenomen som kan gi leseren innsikt og forståelse fra respondentenes perspektiv. Utvalget består av tre jenter mellom 18 og 20 år. Studiens kvalitet er diskutert i forhold til validitet og reliabilitet. Videre er etiske hensyn vurdert for å ivareta respondentene i tråd med de forskningsetiske retningslinjer. Resultat og sentrale funn: Respondentene beskriver episoder fra sin skolegang som forklarer hvordan de har opplevd å ha lese- og skrivevansker. De forteller hvordan dette har påvirket deres tanker om seg selv. Videre sier de noe om hvordan de har opplevd å få tilpasset undervisning. Og tilslutt hva de tenkte når de fikk diagnosen dysleksi. Konklusjon: Elevene hadde ønsket å få diagnosen på barneskolen, slik at de selv forsto hvorfor de strevde med å lese og skrive, og samtidig få riktig hjelp. Nøkkelord: lese- og skrivevansker, dysleksi, respondenter, diagnose, innsikt og livsverden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21362
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleHvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)