• Papirbretting som geometrisk verktøy Utforsket ved hjelp av Gröbner-basiser og anvendt i skoleundervisning 

      Eskeland, Ingar Wesenberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I over 2000 år har matematikere utforsket konstruksjoner med passer og linjal. Først i 1837 ble det bevist at disse konstruksjonene ikke kan løse problemer som er ekvivalent med å løse tredjegradsligninger, deriblant vinkeltredeling og kubens fordobling. 100 år senere fant Margharita Piazolla Beloch ut en konstruksjon som løser tredjegradsligninger. Hun brukte verken passer eller linjal, men ...
    • Programmering si rolle i matematikkfaget 

      Andersen, Olaug Grut (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-31)
      Hausten 2020 vart den nye kunnskapsløftet(LK20) innført i skulen. I den nye læreplanen i matematikk, kom algoritmisk tenking og programmering inn. Det er blitt skrive og forska ein del på programmering i skulen, men lite om det frå eitt elevperspektiv. Difor ville eg høyre kva elevane synst. Problemstillinga i denne undersøkinga blei til Elevar sine tankar og kjensler kring programmering i ...
    • Hvordan en programmerer løser matematiske problemer 

      Heiberg, Birk Eirikssønn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-31)
      Programmering og problemløsing ble introdusert i matematikkfaget i fagfornyelsen (KD, 2020). Begge disse skulle være overordnede temaer som skulle brukes gjennom matematikkundervisningen. Hvordan arbeid med programmering påvirker problemløsing i matematikk er derfor noe som elevene ville bli direkte påvirket av. Denne relasjonen var det som motiverte utformingen av problemstillingen «Hvordan løser ...
    • Læreres muligheter til å fremme dybdelæring ved hjelp av koblingsstrategier 

      Reme, Øystein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en interesse for begrepet dybdelæring og undervisningspraksis. Målet med oppgaven er å belyse hvordan koblingsstrategier som er introdusert av Scott et al. (2011), kan benyttes av lærere for å fremme dybdelæring og størrelse forståelse av naturfaget. Gjennomførelsen av studien er gjort i samarbeid med LISSI-prosjektet (Ødegaard et al., 2021), som har undersøkt ...
    • Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporter i naturfag? 

      Karlsen, Petter Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Denne mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført blant naturfagslærere på ungdomsskole og videregående skole. Problemstillingen er «Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporten i naturfag?» og den besvares gjennom forskningsspørsmålene: Hva vektlegger lærere i videregående i vurdering av forsøksrapporten? Hva vektlegger lærere i ungdomsskolen i vurdering av ...
    • Hvordan tilrettelegge for utforskende naturfagundervisning som gir læring? En kvantitativ og kvalitativ studie av utforsking i naturfagundervisning og elevers faglige læringsutbytte 

      Reier Rushfeldt, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Utforsking har en sentral plass i Kunnskapsløftet 2020 (LK20), men det er likevel noen utfordringer tilknyttet utforsking i undervisningen. I denne masteroppgaven undersøkte jeg de to følgende forskningsspørsmålene: «Er det noen sammenheng mellom i hvor stor grad elever opplever naturfagundervisningen som utforskende og deres faglige læringsutbytte?» og «Hva kjennetegner utforskende ...
    • Tilpasset opplæring - også for elever med stort læringspotensial 

      Foslund, Frida Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-02)
      Tidligere forskning viser at det lenge har vært holdninger på skolen og i samfunnet om at elever med stort læringspotensial klarer seg selv (Børte et al., 2016; Hofset, 1970; Idsøe & Skogen, 2011). I tillegg finner vi holdninger i forskningslitteraturen hvor spesialtiltak for elever med stort læringspotensial er betraktet som elitisme. De mener at det ikke står i stil med budskapet i likhetsprinsippet ...
    • Effects of single and multiple OXA-48 mutants on enzyme activity, stability, and structure-activity relationship. Evolutionary consequences of antibiotic resistance development caused by OXA-48 

      Martinsen, Nina Nevjar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-02)
      Antimicrobial resistance, primarily caused by the overuse of antimicrobials such as antibiotics, is becoming an increasing concern to public health. To that end, the global spread of the -lactamase OXA-48 is worrisome, as it readily catalyzes the hydrolysis of -lactam drugs, such as penicillins as well as our “last resort” carbapenems. On the contrary, OXA-48 exhibits only limited catalytic activity ...
    • How much are you able to make your students learn? A study of the knowledge gain of students with high learning potential in the course of a teaching setup on wireless communication 

      Gitlesen, Amanda E. V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-09)
      This master thesis presents looks into how much knowledge can with high learning potential student gain from a tailored teacher setup. An tailored teaching program was created within the theme wireless communication and the data was collected mainly form an anonymous pre and post-test from four diffident subject groups from which the knowledge gain value g was calculated. The knowledge gain takes ...
    • Comparison of the parasite communities of brown trout (Salmo trutta) from two coastal lakes in central Norway 

      Lægran, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-14)
      There are several studies concerning parasite communities in brown trout (Salmo trutta) and other salmonids in Norwegian lakes. These are mainly conducted in deeper oligotrophic inland lakes with a few coastal exceptions. Coastal lakes with eutrophic characteristics have received less attention. Therefore, this study aims to investigate similarities and differences in parasite diversity and ...
    • Livshistoriestrategier hos sjørøye (Salvelinus alpinus (L.)) i Laksvatn, Nord-Norge 

      Opheim, Linda Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-20)
      Sjørøye (Salvelinus alpinus) er en laksefiskart som kan ha flere ulike livshistorietrekk – og strategier. En strategi er anadromi hvor individer tar næringsvandringer til et rikere habitat (sjøen) for å optimalisere individuell vekst og fitness. Dette studiet ser nærmere på migrasjonsadferd, trofisk nisje og vekstmønster hos sjørøye i Laksvatn ved å bruke data fra to år (2020-21). En vandringsfelle ...
    • Changes in Senescence for High Arctic Vegetation. A Study on How Climate Change May Affect Plant Communities 

      Nilsen, Agnes Kristine Balandin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-22)
      Climate change is predicted to accelerate the closer you get to the poles. And in contrast to more southern regions, which is forecasted to receive increased temperatures and drought, the Arctic is predicted to get both higher temperatures and an increase in precipitation. This means that in the study site for this paper, Adventdalen, on the high arctic island of Spitsbergen, Svalbard, the plant ...
    • Utforskende arbeidsmåter i naturfag - En mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærers erfaringer fra egen naturfagundervisning 

      Soknes, Ottar Fosby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-02)
      Formålet med denne studien var å undersøke lærere og elevers refleksjoner rundt egen naturfagundervisning, i lys av den økende vektleggingen av utforskende arbeidsmåter i læreplanene. Det ble gjort en mixed methods casestudie av en ungdomsskoleklasse og deres lærer. Studien benytter metodetriangulering i form av spørreskjema og intervjuer med læreren og en gruppe elever. Dette med hensikt å besvare ...
    • Investigating the Effect of Pressure and UV Radiation on Antioxidant and UV Stabilizing Additives in Different Tire Particles 

      Johansen, Martin Amund Langaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-25)
      This thesis investigates the impact four different experimental marine conditions have on the extractability of tire additives meant to protect tires from UV radiation as well as some other common substances found in tires. The impact is evaluated between tire particle size and age to determine if the exposure affects them differently. This thesis finds that the effect of marine conditions on ...
    • Utforskende arbeidsmetoder for dybdelæring i naturfag 

      Strandmo, Tim Mæland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-26)
      Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er økt fokus på utforskende arbeidsmåter i naturfag. Utforskende arbeidsmåter blir trukket fram som en nødvendighet for at elevene skal oppnå dyp læring i faget og utforskingsbasert naturfag har blitt gjort mer eksplisitt i den nye læreplanen LK20. Mål: Studien vil eksemplifisere hvordan utforskende undervisning kan utføres i praksis, samt formidle elevenes ...
    • Betydningen av for- og etterarbeid for å fremme faglig forståelse under praktisk kjemiundervisning på ungdomstrinnet 

      Landrø, Jenny (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      Denne oppgaven er skrevet på bakgrunn av interesse og nysgjerrighet rundt praktiske undervisningsmåter. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan ungdomsskolelærere benytter seg av praktiske aktiviteter og for- og etterarbeid for å fremme elevenes faglige forståelse. Studien er utført ved analyse av LISSI-studien sitt videomateriale av norsk naturfagundervisning på ungdomstrinnet. Analysen bestod ...
    • En videostudie av undervisningsopplegg som omhandler bærekraftig utvikling i naturfag 

      Betten, Rikke Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av en nysgjerrighet rundt temaet bærekraftig utvikling etter at dette har fått en større plass i fagfornyelsen (LK20). Målet med oppgaven er å belyse hvordan man som lærer kan legge opp undervisningopplegg i temaet slik at elevene får den kompetansen de trenger etter endt undervisning. Gjennomførelsen av studien er blitt gjort i samarbeid med LISSI- prosjektet ...
    • Formativ tilbakemelding gjennom digitale flervalgsoppgaver i CANVAS: En kvalitativ studie av studentenes læringserfaring gjennom arbeid med flervalgsoppgaver i et fysiologi-emne på bachelor nivå 

      Norli, Nora Qi Baskår (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Formativ tilbakemeldinger (feedback) fra lærere er viktig for å fremme studentenes læring, og defineres som en prosess der studentene kan nyttiggjøre seg av informasjon om egen prestasjon, og bruke denne til å forbedre kvaliteten på eget arbeid og læringsstrategi (Boud & Molloy, 2013; Shute, 2008). Dette mastergradsprosjektet har sett på bruken av flervalgsoppgaver som verktøy for tilbakemelding og ...
    • Studenters oppfatning av overgangen fra videregående til universitetsmatematikk 

      Langstrand, Thomas; Johansen, Kristian Magne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Gjennom en mix-method research studie, undersøker vi hvordan studenter oppfatter overgangen fra videregående til universitetsmatematikken, og særlig hvordan de opplever måten bevis presenteres på. Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse med 110 respondenter og tre intervjuer for å besvare følgende to forskningsspørsmål: 1. Hva er studenters oppfatning av betydningen av bevis i matematikk, ...
    • Problemløsning i sjakk og matematikk 

      Meyer, Magnus Hals (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Spillet sjakk inneholder både utforskning og problemløsning. Et kjerneelement i matematikklærerplanen er «utforskning og problemløsning» (KD, 2019). For å finne det beste trekket i en sjakkposisjon, kan sjakkspillerne følge seks ulike trinn (Ostman, 2011). Dette fører til problemløsning for å finne det beste trekket i posisjonen. Utforskning i sjakk er for eksempel at spillerne kan finne ...