Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Rigmor
dc.date.accessioned2021-07-02T13:44:04Z
dc.date.available2021-07-02T13:44:04Z
dc.date.issued2021-02-05
dc.description.abstractFoU-veiledning er en veiledningssituasjon i norsk grunnskolelærerutdanning (GLU) som er viet liten oppmerksomhet i forskning. Formålet med studien er å få innsikt i samhandlingen der studenter, praksislærer og universitetslærer deltar i triadisk FoU-veiledning. Det er økende behov for triadisk samhandling i norsk lærerutdanning, og FoU-veiledning har potensial til å imøtekomme dette. Veiledningssamtaler analyseres for å gi svar på hva som preger samhandlingen mellom studenter, praksislærer og universitetslærer i FoU-veiledningen sett i lys av Bakhtins perspektiver på flerstemmighet. Analysen er inspirert av konstant komparativ metode, og viser at sterke lærerutdannerstemmer, begrenset mangfold og et uklart triadisk «vi» preger samhandlingen. Jeg problematiserer om triadisk veiledning faktisk fungerer som en flerstemmig møteplass for utvikling av ny kunnskap.en_US
dc.identifier.citationOlsen R. Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2021;6(1):1-16
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1892771
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3070
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21702
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleFlerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record