dc.contributor.author | Martens, Guri | |
dc.date.accessioned | 2009-10-19T11:21:05Z | |
dc.date.available | 2009-10-19T11:21:05Z | |
dc.date.issued | 2009-10 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det jeg ellers vet om dem og deres læringssituasjon for å utfylle med mer informasjon.
<br>Materialet fikk jeg inn mens M87 fremdeles var læreplan. Målet for tospråklig opplæring var den gangen å oppnå funksjonell tospråklighet, og timene satt av til slik undervisning noen flere enn det som er vanlig i dag. | en |
dc.format.extent | 87418 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7389-213-3 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2180 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1932 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 | en |
dc.subject | Norsk som andrespråk | en |
dc.title | Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger? | en |
dc.type | Research report | en |
dc.type | Forskningsrapport | en |