Show simple item record

dc.contributor.advisorIrgens, Børge
dc.contributor.advisorCoucheron, David Andre
dc.contributor.authorWinnberg, Øystein Grøntveit
dc.date.accessioned2021-07-11T21:35:54Z
dc.date.available2021-07-11T21:35:54Z
dc.date.issued2021-06-11
dc.description.abstractI de senere år har det vært en skifte mot økt bruk av digitale former for undervisning, og i 2020 ble dette spesielt framskyndet fordi brorparten av undervisningen på universitetsnivå måtte foregå digitalt på grunn av koronapendemien. Det er også voksende interesse for mer studentaktive undervisningsformer for å oppnå bedre læringsutbytte. Dette åpner for nye spørsmål rundt digitale studentaktive undervisningsmetoder. Denne studien undersøker: 1) læringsutbyttet i et introduksjonsemne i fysikk gjennomført ved digital Peer Instruction med faste grupper; 2) kjennetegnene til produktive diskusjoner i denne settingen. Forskningsspørsmålene er undersøkt kvantitativt ved før- og ettertester, og kvalitativt ved å analysere opptak av digitale læringssituasjoner. Studentenes konseptuelle forståelse har blitt kartlagt ved Force Concept Inventory (FCI) ved begynnelsen og slutten av semesteret. Det normaliserte gainet på 0,46 og verdi for Cohens d på 0,88 er sammenlignbare med typiske verdier fra aktive undervisningsformer i en fysisk setting. I Peer Instruction svarer studentene på oppgaver før og etter en gruppediskusjon. Antallet studenter på hver gruppe som svarer riktig før og etter diskusjonen viser at i grupper på tre bør minst én ha svart riktig før diskusjonen for at gruppen skal komme til rett svar. I større grupper bør det være minst to som har svart riktig før diskusjonen. Det er klar sammenheng mellom enkeltstudentenes prestasjon på FCI førtesten og oppgavene før diskusjon. Analysen av opptakene viser at studentene med høy poengsum på FCI førtesten ofte dominerer diskusjonene, mens de andre ikke bidrar mye. Resultatene viser at digital Peer Instruction med faste grupper gir sammenlignbart læringsutbytte med andre former for aktiv undervisning, men analysen av gruppediskusjonene og diskusjonsoppgavene viser at undervisere bør passe på gruppesammensetning og oppmuntre alle studentene til å delta i diskusjonene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21856
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDFYS-3907
dc.subjectDidaktikken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Physics: 430en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Fysikk: 430en_US
dc.titleSamhandling og læring i et introduksjonsemne i fysikk basert på digital Peer Instructionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)