Show simple item record

dc.contributor.advisorWærp, Henning Howlid
dc.contributor.authorIversen, Bettina Rognan
dc.date.accessioned2021-08-25T07:20:09Z
dc.date.available2021-08-25T07:20:09Z
dc.date.issued2021-05-15en
dc.description.abstractFolkehelsen i verden blir verre, og den fysiske formen til oss mennesker blir dårligere. Flere undersøkelser viser også at ungdom i dag sliter med psykiske plager. Ifølge en fagartikkel i det faglig-pedagogiske tidsskriftet Bedre Skole kommer det frem at de psykiske plagene er så store at det har negative konsekvenser for livskvalitet og skolemotivasjon. I fagfornyelsen som er under gradvis innføring er folkehelse og livsmestring et tverrfaglig tema som skal inkluderes i alle fag. I denne litteraturdidaktiske mastergradsoppgaven ser jeg nærmere på hvordan man kan bruke Erlend Loes roman, Muleum (2007), i norskundervisning på videregående skole og inkludere temaet folkehelse og livsmestring, med vekt på depresjon og selvmordsfantasier. For å svare på denne problemstillingen har jeg analysert romanen som sykdomsroman, og utformet to undervisningsopplegg som viser forslag til gjennomføring. Muleum handler om en ung, deprimert og suicidal jentes hverdag etter hun mistet hele familien i en flystyrt. Loe skriver humoristisk og enkelt om et dypt alvorlig tema. Dette gjør at romanen ikke blir veldig belastende. Min hypotese er at Muleum som den dystre, gøyale og til tider ironiske romanen den er fint kan brukes til å inkludere folkehelse og livsmestring i norskundervisningen.en_US
dc.description.abstractNøkkelord: Muleum, Erlend Loe, folkehelse og livsmestring, depresjon, selvmord, selvmordstanker, psykisk helse, sokratisk seminaren_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22234
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3983
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.titleDidaktisk anvendelse av Erlend Loes roman Muleum (2007)en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)