Show simple item record

dc.contributor.advisorVangsnes, Øystein
dc.contributor.advisorLundquist, Björn
dc.contributor.authorBårdsen, Kristine
dc.date.accessioned2021-08-26T21:16:11Z
dc.date.available2021-08-26T21:16:11Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractI denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes aktive kunnskaper i spesielt nynorsk, men også deres allmenne språkkunnskaper. Datamaterialet som ligger til grunn for innsamlingen er kvantitative data fra tre åttendeklasser på samme skole. Elevene i to av klassene har gjennomgått ulike intervensjoner i form av økt nynorskeksponering, mens den tredje klassen har fungert som kontrollgruppe. Begge intervensjonsklassene har hatt lærebøker i samfunnsfag på nynorsk, mens den ene av de to klassene i tillegg har blitt eksponert ytterligere gjennom norskfaget ved at arbeidsplaner, tekster, informasjon og hjemmelekser har vært skrevet på nynorsk. Kontrollgruppen har fulgt ordinær undervisning. Studien omfatter også tilgang til elevenes mestringsskår på nasjonale prøver, i tillegg til andre vurderingsarbeid. Ut fra en statistisk analyse viser resultatet at økt nynorskeksponering har gitt et signifikant utslag i elevenes lese- og skriveferdigheter. Elevenes bokmålsferdigheter har ikke blitt svekket ved økt nynorskeksponering.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22258
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3982
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.titleNynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)