Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Annica
dc.contributor.authorBårdgard Jakobsen, Bente Nina
dc.contributor.authorParken, Mia Hammari
dc.date.accessioned2021-08-31T08:34:01Z
dc.date.available2021-08-31T08:34:01Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractMed utgangspunkt i fagfornyelsen (LK20, Utdanningsdirektoratet, 2020a) der programmering og tilknyttede begreper nå har fått en vesentlig plass, ønsker vi å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere har rundt Super:bit. Super:bit-oppdraget er en satsing i regi av Vitensenteret for å få programmering inn i alle skoler, og vi retter derfor denne oppgaven mot lærere som har vært deltakende på opplegget. Interessen for denne vinklingen kom til oss i løpet av 4. året på lærerutdanningen, der den nye læreplanen skulle innføres fom. høsten 2020. Basert på vårt fokus og interesse for programmering; nærmere bestemt Super:bit, har vi utarbeidet problemstillingen: “Hvilke tanker og erfaringer har lærere angående Super:bits eventuelle overføringsverdi til elever på 5-10.trinn, i matematikkfaget?” I denne studien har vi tatt utgangspunkt i en fenomenologisk- og pragmatisk tilnærming, der vi benytter metoden mixed methods for å belyse problemstillingen. 70 lærere har deltatt på en anonym digital spørreundersøkelse, deretter har 5 lærere deltatt på dybdeintervju. For datainnsamlingen må to kriterier være oppfylt: (1) deltakerne må være lærere, og (2) deltakende på Vitensenterets opplegg med Super:bit. Informantenes tanker og erfaringer danner grunnlaget for studien. Funnene fra datainnsamlingen viser at lærere samlet sett har en positiv holdning til Super:bit-oppdraget, og uttrykker at Super:bit potensielt kan gi overføringsverdi til problemløsning, algoritmisk tenkning, kreativitet, mestringsforventning, motivasjon og relasjonell forståelse. Elevene drar muligens mer utbytte av oppgavene innenfor Super:bit dersom de rettes mer direkte mot nøkkelbegrepene. Lærerens rolle og kompetanse er også avgjørende for overføringsverdien, og påvirker om og i hvilken grad Super:bit blir brukt på skolen i etterkant av gjennomføringen med Vitensenteret. Nøkkelbegreper for oppgaven: overføringsverdi, algoritmisk tenkning, problemløsning, kreativitet, mestringsforventning, motivasjon og relasjonell forståelse.en_US
dc.description.abstractBased on the new curriculum entering the Norwegian schools from the fall of 2020 (LK20, The Norwegian directorate for Education and Training), where programming as a subject now have been given a significant part, our intent is getting an insight into the teachers' experience and thoughts about the Super:bit project. The Super:bit project is an initiative directed by the Norwegian Science Center (Vitensenteret), where the main goal is to introduce programming to all schools. During the 4th year of our teacher education, we became interested in this subject, and the teacher aspect of Super:bits transfer value to students in 5-10th grade. The foundation of this study is based on thoughts and experiences from teachers. Having this in mind, we want to research and evaluate the following study question: “What thoughts and experiences do teachers have regarding Super:bits possible transfer value to students in 5-10th grade, in the subject of mathematics?” As a starting point for this study, we have chosen a phenomenological- and pragmatic approach, with the use of mixed methods to shed light on our study question. 70 teachers have participated in an anonymous digital survey, and then 5 teachers have joined us for an indepth interview. Two criteria had to be met: (1) participants must be teachers, and (2) completed the Super:bit-project with the Norwegian Science Center. The data collection shows that most of the teachers have a positive attitude towards the Super:bit project, and express that Super:bit potentially can provide transfer value to problem solving, computational thinking, creativity, self-efficacy, motivation and relational understanding. The teachers indicates that students may benefit more from the tasks within Super:bit, if they are directed more towards the different elements (Keywords for this study). The teacher's knowledge and competence are of great importance for the transfer value. It affects whether and if Super:bit is used further in school, after completing the Super:bitproject directed by the Norwegian Science Center. Keywords for this study: transfer value, computational thinking, problem solving, creativity, self-efficacy, motivation, and relational understanding.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22305
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title.alternativeTeachers aspect of Super:bits transfer value to students in 5-10th grade. A mixed method researchen_US
dc.titleMasteroppgave i matematikkdidaktikk: Super:bits overføringsverdi til matematikk. En studie angående læreres tanker og erfaringer rundt Super:bits eventuelle overføringsverdi for elever på 5-10.trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)