Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGry, Paulgaard
dc.contributor.authorKarabulut, Dilara
dc.date.accessioned2021-09-03T06:49:54Z
dc.date.available2021-09-03T06:49:54Z
dc.date.issued2021-05-21en
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det har vært mye oppmerksomhet rundt, og ulike minoriteter er en økende gruppe i Norge i dag, noe som øker interessen min for å forske rundt forhold som påvirker deres daglige liv, følelse av tilhørighet og identitet. Det har vært mye negativ oppmerksomhet om minoritetsungdom. Det har vært beskrivelser av at disse ungdommene faller utenfor samfunnet og at de har blitt sett på som en problemgruppe. Ulike temaer som tvangsekteskap, ungdomsgjenger og æresdrap har blitt fremstilt i media. Slike negative fremstillinger i media, kan har vært delaktig i å utvikle stereotyper om minoritetsungdom. Selv om vi ofte hører slike uttalelser, syntes det for meg å være interessant å finne mer ut av hvordan disse ungdommene opplever seg selv og hvilken faktorer som kan influere på deres identitetsutvikling og hvilke faktorer som legges vekt når det kommer til tilhørighet. Jeg har undersøkt dette ved bruk av kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg har gjennomført et empirisk studie. Datamaterialet i denne oppgaven består av individuelle intervjuer, som jeg har gjort med ni informanter. Disse informantene er ungdom med en ikke-vestlig minoritetsbakgrunn, hvor enkelte av dem enten er født og oppvokst i Norge eller kom til Norge i senere tid og har tilbragt store deler av sin oppvekst her i landet. Jeg har valgt å intervjue ungdom i Oslo og Tromsø. Dette kan være med på å belyse ulike sider ved det å være ”utlending” på forskjellige steder, og på denne måten ha mulighet til å trekke inn betydningen av å vokse opp innenfor forskjellige romlige kontekster. Steds- dimensjoner kan spille en viktig rolle og være med på å styrke både egen identitet og stedstilhørighet. I denne studien kommer vi til å møte på ulike kategorier av ungdom. Det vil blant annet være ungdom med innvandrerbakgrunn som er vokst opp i storbyen, og det vil være ungdom som er oppvokst i en mindre by. Jeg er interessert i å undersøke hva miljø har å si for ens oppvekst og identitet. Jeg har lyst til å finne ut av hvordan ungdommene erfarer det å være minoritetsungdom og om det er ulike måter de erfarer dette, basert på hvor de bor og miljøet de tilhører.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22368
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.titleNorsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norgeen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)