Show simple item record

dc.contributor.advisorBahdanovich Hanssen, Natallia
dc.contributor.authorNilsen, Hilde Merete
dc.date.accessioned2021-09-03T06:50:25Z
dc.date.available2021-09-03T06:50:25Z
dc.date.issued2021-05-21en
dc.description.abstractI denne kvalitative intervjustudien har jeg utforsket hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker. Studiens problemstilling er: Hvordan beskriver barnehagelærere arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? Studien belyser tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår barnehagelærere barns utagerende atferdsvansker? 2. Hva vektlegger barnehagelærere i arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? 3. Hvilke tanker eksisterer rundt gjennomføring av tiltak for å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? Studiens teoretiske grunnlag består av teori om spesialpedagogikkens levende diskurser, hvordan utagerende atferdsvansker kan forstås, beskyttelse- og risikofaktorer sett i lys av Bronfenbrenners teori, samt ulike utviklingsstøttende tiltak i mikro- og mesosystemet. For å besvare problemstillingen er det anvendt kvalitativ forskningsmetode, med en fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med fire barnehagelærere fra tre ulike kommuner. Studien viser at barn med utagerende atferdsvansker er en mangfoldig gruppe. Det framkommer beskrivelser om at barns utagerende atferdsvansker forståes som en indikasjon på underliggende årsaker, hvor barnet befinner seg i en vanskelig livssituasjon og trenger hjelp. I arbeidet med å gi utviklingsstøtte legges det vekt på systemrettede tiltak som personaltetthet, godt personal- og foreldresamarbeid og gode relasjoner. Barnehagelærernes tanker omkring planlegging og organisering av tiltak viser at det stort sett fungerer godt. Det som imidlertid viser seg å være utfordrende er å få til gjennomføringen i praksis, grunnet mangel på tid og personalet. Konklusjonen viser at slike utfordringer kan være på grunn av politiske føringer og ideologier som styrer. Dette fører igjen til at prioriteringer blir utfordrende i forhold til individrettede tiltak i det systemrettorienterte samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22370
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectBarnehagelærere, Utviklingsstøtte, Fenomenologi, Intervjustudie, Bronfenbrenneren_US
dc.titleBarn med utagerende atferdsvansker i barnehagenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)