dc.contributor.advisor | Kleemann, Carola | |
dc.contributor.advisor | Karlsen, Silje Solheim | |
dc.contributor.author | Karlsen, Unn-Merete Øverli | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T21:17:53Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T21:17:53Z | |
dc.date.issued | 2021-05-18 | |
dc.description.abstract | Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med å vise til at nordmenn benytter seg av mange redskaper, materialer, matretter og tradisjoner hentet fra den samiske kulturen, og at vi har en felles kulturarv. Ved å undervise om dette får elevene også en mulighet til å reflektere og få en forståelse om hvordan det samiske er og hva samene har måtte gå gjennom i det historiske løp. Derfor er det spennende å undersøke hvordan lærere i dagens samfunn underviser elevene om det samiske og samisk litteratur, og hvordan betydning dette kan ha for dem.
Denne oppgaven handler om hvordan ulike skoler og lærere velger å benytte seg av det samiske og samisk litteratur i undervisningen, hvordan de velger å gjøre dette og eventuelt når på året de velger å gjennomføre undervisningen tilknyttet temaet. For å finne ut om dette blir det benyttet ulike kvalitative undersøkelser som semi-strukturert intervju, passive- og delaktige observasjoner. Denne forskningen retter seg mot skoleeiere, lærere og lærerstudenter for å skape egen refleksjon rundt temaet. Dataene i denne forskningen er med på å belyse dagens situasjon hos noen utvalgte skoler i på finnmarkskysten, og hvordan det samiske og samisk litteratur kommet til uttrykk gjennom bruk av læreplanene LK06 og LK20. I analysen av de ulike intervjuene og observasjonene kommer det fram i hvilken grad det samiske og samisk litteratur blir benyttet i undervisningen. Det framkommer også i hvilken grad de ulike informantene ønsker å benytte seg av læreverk i undervisningen. Forskningen viser til i lys av teorien at det samiske framstår som marginalisert i lærebøker og læreverk, og det blir ofte generalisert. Det er også lite samisk oversatt litteratur som er rettet for ungdomsskolen i forhold til annen ungdomslitteratur.
Emneord: Kompetanse, kulturforståelse, læreplaner, læreverk, norskfaget, samefolkets dag, samisk innhold, samisk litteratur. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22402 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904F | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Samisk litteratur: 053 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Sami literature: 053 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | en_US |
dc.title | Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |