Show simple item record

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorNordaune, Paul
dc.date.accessioned2021-09-03T21:23:55Z
dc.date.available2021-09-03T21:23:55Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractElever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan bidra til at de får oppleve mestring og utvikle seg i faget. Samspill er en viktig del av musikkfaget og innehar muligheter for at elevene kan delta på sitt nivå, samtidig som de deltar i et meningsfylt fellesskap. Jeg har i denne studien intervjuet musikklærere for å finne ut hvordan de jobber med å differensiere samspillsundervisningen. Formålet med studien er å bidra med kunnskap om hvordan differensiering i samspill kan foregå, og hvilke faktorer som påvirker arbeidet. Gjennom analysen av intervjuene fant jeg at musikklærerne differensierer samspillsundervisning gjennom tilpassing av spillestemmer, forventninger og resultat, instrumentvalg og låtvalg. Jeg fant også at elevmedvirkning er en viktig del av deltakernes differensieringsarbeid. Videre fant jeg at rammene for undervisningen enten kan legge til rette for, eller vanskeliggjøre differensieringsarbeidet. Jeg fant at rammene antall elever, utstyr og rom, og tid er spesielt viktige for differensieringsarbeidet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22404
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3906
dc.subjectSamspillen_US
dc.subjectDifferensieringen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectMusikken_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleSamspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspillen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)