dc.contributor.advisor | Ekeland, Torun Granstrøm | |
dc.contributor.author | Bjøru, Ragna Hansine | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T21:56:58Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T21:56:58Z | |
dc.date.issued | 2021-05-17 | |
dc.description.abstract | Studien har til hensikt å studere kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfaget spesielt, og skolen generelt. Diskurser danner grunnlag for hva som blir tatt for å være normativt, og gjør seg derfor svært gjeldende i arbeid med kjønnsmangfold. Å utfordre og problematisere diskurser som skaper andregjøring i samfunnet er derfor avgjørende for å øke barn og unges mulighetsrom til å være og gjøre kjønn slik de selv ønsker.
Å problematisere stereotypier og normative tatt for gitt-heter krever en kritisk tilnærming til maktrelasjoner og de prosesser som skaper og opprettholder majoritet og minoritet perspektiver. Denne studien har derfor også til hensikt å utforske mulighetspotensialet for kritisk mangfoldskompetanse i kjønnsundervisning i samfunnsfaget.
Problemstillingen studien reiser er: kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfagundervisningen, hva er mulighetspotensialet for kritisk mangfoldskompetanse?
Studien er basert på intervju av fire samfunnsfaglærer i ungdomsskolen, og diskusjonen tar derfor utgangspunkt i handlinger og diskurser informantene forteller om. De teoretikerne jeg lener meg tyngst på er Judith Butler og Åse Røthing.
I studien kom jeg frem til at mangel på dyptgående kunnskaper er en avgjørende faktor for kjønnsundervisning. Dette fordi det påvirker hvorvidt kjønn blir inkludert i undervisningen eller ikke, samt hvilke perspektiver som legges til grunn i møte med kjønn i skolen.
Til tross for at det sjeldent eller aldri undervises om kjønn i skolen, gjør kjønn seg gjeldene i skjellsord og sjargonger elevene i mellom. Gjennom å invitere elevene med på en diskusjon om skjellsord som går på bekostning av kjønn, kan en rette fokus mot maktforhold og prosesser som bidrar til å opprettholde og videreføre maktforhold og annengjøring. Dette kan være en åpning for kritisk mangfoldskompetanse i skolehverdagen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22413 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | kritisk mangfoldskompetanse | en_US |
dc.subject | kjønn | en_US |
dc.subject | kjønnsmangfold | en_US |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Et kritisk møte med kjønnsperformative handlinger og diskurser i skolen: En kvalitativ studie om kjønn og kritisk mangfoldskompetanse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |