dc.contributor.advisor | Hanssen, Natallia B. | |
dc.contributor.author | Methi, Karina Kåsereff | |
dc.date.accessioned | 2021-09-04T11:50:59Z | |
dc.date.available | 2021-09-04T11:50:59Z | |
dc.date.issued | 2021-05-18 | |
dc.description.abstract | Tidlig innsats har stadig fått større oppmerksomhet i oppvekstsektoren. Denne masteravhandlingen setter søkelys mot tidlig innsats i barnehagen, og herunder på barn som viser utagerende atferd. Formålet med dette forskningsprosjektet er å få en innsikt i, og å utdype kunnskapen om pedagogers arbeid med tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd.
Forskningsprosjektet består av en kvalitativ studie, med en hermeneutisk tilnærming. Det har blitt gjennomført datastøttede intervju med til sammen tre pedagoger fra forskjellige barnehager. Det er pedagogenes beskrivelser av sitt arbeid som har vært grunnlaget for studien.
Resultatene av min studie viser at pedagogene har en god forståelse på hva utagerende atferd er, og hva tidlig innsats innebærer. Men funnene indikerer at det er behov for mer kunnskaper rundt risikofaktorer for utvikling av utagerende atferd. Videre viser funnene til at pedagogene har et fokus på tidlig innsats i form av forebygging av utagerende atferd, ved at de bruker allmennpedagogiske tiltak, eller allmennforebygging - hvor de blant annet vektlegger en autoritativ voksenstil, og voksen-barn relasjon. I resultatene viser pedagogene til ulike måter de arbeider med utagerende atferd på. Men det forekommer usikkerhet når det blir spørsmål om hvordan det arbeides med tidlig innsats i møte med utagerende atferd. Det blir også vist til at det skorter på kunnskaper hos de voksne når det kommer til å arbeide med barn som viser utagerende atferd. Det er trolig at pedagogene har mest kunnskap på primær forebygging, og at det er begrenset kunnskaper på sekundær- og tertiær forebygging med tanke på utagerende atferd. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22421 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | Tidlig innsats | en_US |
dc.subject | Utagerende atferd | en_US |
dc.subject | Spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | Forebygging | en_US |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |