Show simple item record

dc.contributor.advisorHustad, Bent-Cato
dc.contributor.advisorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.authorFjellstad, Kristin
dc.date.accessioned2021-09-04T11:53:45Z
dc.date.available2021-09-04T11:53:45Z
dc.date.issued2021-05-21
dc.description.abstractDenne studien handler om systemrettet arbeid fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) til barnehagene. Gjennom barnehageloven har PPT et mandat om å arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene, men en rekke undersøkelser viser at det arbeides mest individrettet mot enkeltbarn med spesielle behov. Gjennom mer systemrettet arbeid kan PPT bidra til god kvalitet i alle barnehager. Systemteori og prinsipper om inkludering er med på å danne teoretisk rammeverk for oppgaven, da systemrettet arbeid bygger på en forståelse av at barn lærer og utvikler seg i samspill med omgivelsene. Problemstilling for oppgaven er: Hvilke betingelser hemmer og fremmer PP-tjenestens systemrettede arbeid? Betingelsene undersøkes i fire områder i og rundt PPT; barnehagen, PPT, lovverket og barnehageeier. Studien bygger på opplysninger 74 ledere i PPT har gitt gjennom å svare på et elektronisk spørreskjema. Datamaterialet er undersøkt ved hjelp av deskriptive analyser, der det både er sett på frekvensfordeling i variabler/indekser, gjennomsnitt/standardavvik og sammenhenger mellom indekser. For å undersøke sammenhenger er det brukt korrelasjonsanalyse og ANOVA. Det er også kvalitative elementer i oppgaven, da spørreskjemaet inneholdt to åpne felt der mange av lederne i PPT benyttet seg av muligheten til å utdype. Studien finner at PPT har god kompetanse på systemrettet arbeid, men at mer spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen kunne vært med på å fremme det systemrettede arbeidet. PPT har behov for økt kompetanse på å holde kurs til barnehagen omkring relevante fagområder. Godt og tett samarbeid mellom barnehage, PPT og barnehageeier (kommunene) er nødvendig for å få til mer systemrettet arbeid, og for å få i gang samarbeidet har kommunen har en viktig rolle gjennom å lage strukturer og systemer. Tilgjengelighet er viktig for at barnehagene skal ønske systemrettet arbeid, og studien viser at barnehagene i høyere grad ønsker systemrettet arbeid fra PP-tjenester som har flere ressurser prioritert mot barnehagene. Samtidig rapporterer lederne i PPT om en arbeidshverdag der de ønsker å prioritere både individ- og systemrettet arbeid, og at manglende ressurser i PPT gjør det utfordrende å få tid til systemrettet arbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22423
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectSystemrettet arbeiden_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectPPTen_US
dc.subjectPP-tjenestenen_US
dc.subjectPedagogisk psykologisk tjenesteen_US
dc.titleSystemrettet arbeid. En kvantitativ studie av betingelser for systemrettet arbeid fra PP-tjenesten til barnehageneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)