dc.contributor.advisor | Hustad, Bent-Cato | |
dc.contributor.advisor | Thorvaldsen, Steinar | |
dc.contributor.author | Fjellstad, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-04T11:53:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-04T11:53:45Z | |
dc.date.issued | 2021-05-21 | |
dc.description.abstract | Denne studien handler om systemrettet arbeid fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) til barnehagene. Gjennom barnehageloven har PPT et mandat om å arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene, men en rekke undersøkelser viser at det arbeides mest individrettet mot enkeltbarn med spesielle behov. Gjennom mer systemrettet arbeid kan PPT bidra til god kvalitet i alle barnehager. Systemteori og prinsipper om inkludering er med på å danne teoretisk rammeverk for oppgaven, da systemrettet arbeid bygger på en forståelse av at barn lærer og utvikler seg i samspill med omgivelsene. Problemstilling for oppgaven er: Hvilke betingelser hemmer og fremmer PP-tjenestens systemrettede arbeid? Betingelsene undersøkes i fire områder i og rundt PPT; barnehagen, PPT, lovverket og barnehageeier.
Studien bygger på opplysninger 74 ledere i PPT har gitt gjennom å svare på et elektronisk spørreskjema. Datamaterialet er undersøkt ved hjelp av deskriptive analyser, der det både er sett på frekvensfordeling i variabler/indekser, gjennomsnitt/standardavvik og sammenhenger mellom indekser. For å undersøke sammenhenger er det brukt korrelasjonsanalyse og ANOVA. Det er også kvalitative elementer i oppgaven, da spørreskjemaet inneholdt to åpne felt der mange av lederne i PPT benyttet seg av muligheten til å utdype.
Studien finner at PPT har god kompetanse på systemrettet arbeid, men at mer spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen kunne vært med på å fremme det systemrettede arbeidet. PPT har behov for økt kompetanse på å holde kurs til barnehagen omkring relevante fagområder. Godt og tett samarbeid mellom barnehage, PPT og barnehageeier (kommunene) er nødvendig for å få til mer systemrettet arbeid, og for å få i gang samarbeidet har kommunen har en viktig rolle gjennom å lage strukturer og systemer. Tilgjengelighet er viktig for at barnehagene skal ønske systemrettet arbeid, og studien viser at barnehagene i høyere grad ønsker systemrettet arbeid fra PP-tjenester som har flere ressurser prioritert mot barnehagene. Samtidig rapporterer lederne i PPT om en arbeidshverdag der de ønsker å prioritere både individ- og systemrettet arbeid, og at manglende ressurser i PPT gjør det utfordrende å få tid til systemrettet arbeid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22423 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Systemrettet arbeid | en_US |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | PPT | en_US |
dc.subject | PP-tjenesten | en_US |
dc.subject | Pedagogisk psykologisk tjeneste | en_US |
dc.title | Systemrettet arbeid. En kvantitativ studie av betingelser for systemrettet arbeid fra PP-tjenesten til barnehagene | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |