Show simple item record

dc.contributor.advisorOve Gunnar, Drageset
dc.contributor.authorElde, Ingvild
dc.contributor.authorEilertsen, Florence
dc.date.accessioned2021-09-06T07:47:14Z
dc.date.available2021-09-06T07:47:14Z
dc.date.issued2021-06-01en
dc.description.abstractMatematikkfaget er i stadig endring, og fokuset på den matematiske samtalens plass i undervisningen har med fagfornyelsen fått større betydning. Forskning viser at den matematiske samtalen fremmer forståelse og det er derfor viktig å ha mer fokus på dette. En måte å fremme den matematiske samtalen på er å benytte samtaletrekk, beskrevet av Kazemi og Hintz (2019). Problemstillingen vår er: Hvilke samtaletrekk bruker matematikklærere på videregående trinn 1, og hvilke tanker har de angående bruk av samtaletrekk i undervisningen? Vår masteroppgave er en kvalitativ case- studie, hvor vi har brukt strukturert observasjon og strukturert datastøttende intervju for å svare på vår problemstilling. Analyse av funn viser at det er variert kjennskap til samtaletrekk blant lærere, men at mange bruker noen av de i ulike grad likevel. Vi har gjennom observasjon kartlagt hvilke og hvor hyppig de ulike samtaletrekkene benyttes i undervisningen til matematikklærere på videregående trinn 1. Gjennom våre observasjoner erfarte vi at samtlige av samtaletrekkene ble brukt, og det ble brukt samtaletrekk til sammen 246 ganger iløpet av våre 24 observasjoner. Alle 12 informantene brukte samtaletrekket gjenta, 10 brukte tenketid, 9 brukte resonnere, 5 brukte snu og snakk, 4 brukte repeter og tilføye, og bare 1 brukte samtaletrekket endre. Gjennom intervju har vi fått innsikt i deres tanker angående bruk av samtaletrekk i undervisning. Under intervju forteller 10 av våre 12 informanter at de prøver å være bevisste på hvordan de ordlegger seg i undervisningen sin. Alle våre informanter er positive til samtaletrekk som metode og mener tanken bak dem er fornuftig, selv om flere påpeker at de synes det er utfordrende å gjennomføre i praksis. Formålet med studiet er ikke å bidra til generalisering, men å gi innsikt i bruk av metoden samtaletrekk, og inspirere andre til å prøve ut målrettet samtale i matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22424
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectInstrumentell forståelseen_US
dc.subjectMålrettet samtaleen_US
dc.subjectRelasjonell forståelseen_US
dc.subjectMatematisk samtaleen_US
dc.subjectBegrepsforståelseen_US
dc.subjectSosiale og sosiomatematiske normeren_US
dc.subjectProsedyrekunnskapen_US
dc.subjectUndersøkende undervisningen_US
dc.subjectUndersøkelseslandskapen_US
dc.subjectÅpen strategidelingen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectSamtaletrekken_US
dc.titleSamtaletrekk - målrettet samtale i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)