dc.contributor.advisor | Höper, Jan | |
dc.contributor.advisor | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.author | Dreyer, Markus Kristoffer | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T07:54:16Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T07:54:16Z | |
dc.date.issued | 2021-05-31 | en |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvordan én fugl i elevens hånd kan bidra til å engasjere i naturfag. Utvalget består av en 10. klasse hvor jeg som forsker har analysert tre selvlagde undervisningsøkter i naturfag. Ved bruk av intervju og tematisk analyse av disse har jeg fått en forståelse av hva som engasjerer elever i naturfag og hvordan nærmiljøet og ringmerking av ville fugler kan skape engasjement.
Tittelen på oppgaven er inspirert av et kjent ordtak og hinter til min konklusjon om at én fugl i hånden engasjerer mer enn ti fuglebilder i en bok. Dette baserer jeg på funn fra intervjuene sett i sammenheng med forskning om hvordan praktisk arbeid og håndtering av dyr påvirker elevers lærelyst, og hvordan stimulering av flere sanser kan gjøre det enklere for elever å få en forståelse for naturen. Mine funn har jeg begrenset til elevenes opplevelser av å håndtere og erfare fugler i egne hender, læringsarenaen som naturen i nærmiljøet er, og behovet for individuelle tilpasninger gjennom aktivitetsvariasjon. Elevene kommer med rike beskrivelser av hva det gjør med dem å få håndtere fugler og hvordan dette er en unik opplevelse som de omtaler som minneverdig og spennende. Elevene forteller om det positive ved å få være ute i frisk luft og at de erfarer en større forståelse av biologiske sammenhenger i naturen rundt dem. Elevene setter også stor pris på å få være delaktige i undervisningen, hvor de får erfare i stedet for å være publikum, og at det er spennende å delta i noe unikt og annerledes.
Basert på mine funn kan jeg si at én fugl i elevens hånd kan bidra til å engasjere i naturfag ved å gi elevene førstehåndsinformasjon og sterke opplevelser, som de forteller at de ikke ville fått ved utelukkende bruk av bøker. Arbeid med levende fugler i naturlige omgivelser har bidratt til å bygge egeninteresse og oppdagelse av engasjement i naturfag. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22446 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Én fugl i hånden er bedre enn ti i boka | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |