Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorBerg, Isabelle Marlen Grubstad
dc.date.accessioned2021-09-08T18:58:48Z
dc.date.available2021-09-08T18:58:48Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractStudien har til hensikt å undersøke hva som kjennetegner grunnskoleelevers motivasjon i matematikk. Mer spesifikt hvilke sammenhenger det kan være mellom motivasjon og faktorer som måloppnåelse, alder og kjønn. Studiens overordnede problemstilling er: Hva kjennetegner motivasjon hos elever i grunnskolen? Og studiens tre forskningsspørsmål er: I hvilken grad påvirker måloppnåelse motivasjon? I hvilken grad påvirker alder motivasjon? I hvilken grad påvirker kjønn motivasjon? Studien benytter en kvantitativ undersøkelse med et tverrsnittdesign for å belyse disse forskningsspørsmålene. Datamaterialet ble innhentet ved hjelp av spørreskjema/survey utviklet av SUM (Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning) som er et utviklingsprosjekt ved UiT. For å kunne besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene ble det utarbeidet tre samlevariabler som skulle belyse ulike aspekter ved motivasjon; Interest enjoyment, Percieved competence, og Utility, for å kunne si noe om i hvilken grad det var en sammenheng mellom faktorene (måloppnåelse, alder og kjønn) og motivasjon til grunnskoleelever. Funnene fra min studie indikerer at det er sammenhenger mellom elevers motivasjon og faktorene måloppnåelse, alder og kjønn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22458
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectKvantitativen_US
dc.subjectMotivasjonsfaktoreren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleElevers motivasjon i matematikk. En kvantitativ studie av motivasjonsfaktorer hos grunnskoleeleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)