Show simple item record

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorOlafsen, Elisabeth Dahl
dc.date.accessioned2021-09-08T19:03:47Z
dc.date.available2021-09-08T19:03:47Z
dc.date.issued2021-05-27
dc.description.abstractFra høsten 2020 ble programmering og algoritmisk tenkning tatt inn i læreplanen i matematikk. Algoritmisk tenkning blir løftet fram som en viktig ferdighet for å lykkes med programmering, men blir også sett på som en viktig problemløsningsmetode i matematikk. Dette mastergradsprosjektet undersøker hva som kjennetegner elevers algoritmiske tenkning når arbeider med en geometrioppgave med blokkbasert programmering. Elevene programmerer ikke selv, men får utdelt ferdiglagde algoritmer. Studien er et kvalitativt casestudie hvor 10 elever på 6.trinn blir filmet og observert mens de arbeider i par. Elevenes algoritmiske tenkning blir analysert induktivt og tematisk ut fra Bocconi et al. (2016) sine tre kjennetegn på algoritmisk tenkning: abstraksjon, generalisering og algoritmebehandling (Gjøvik og Torkildsen, 2019 sine norske oversettelser). Studiens funn viser tre typer algoritmiske tenkere: «Den instrumentelle algoritmiske tenkeren», «Den prosedurale algoritmiske tenkeren» og «Den konseptuelle algoritmiske tenkeren». Bakgrunnen for disse er hvordan kjennetegnene abstraksjon, generalisering og algoritmebehandling kommer til uttrykk i elevenes løsningsforslag. For abstraksjon er det utviklet to kategorier med to nivåer: Nivå 1) Klarer å bruke funksjonsblokkene, og Nivå 0) Klarer ikke å bruke funksjonsblokkene. For generalisering er det utviklet to kategorier med to nivåer: 1) Oppdager mønstre i funksjonsblokkene, og 0) Oppdager ingen mønstre i funksjonsblokkene. For algoritmebehandling er det utviklet tre kategorier med tre nivåer: 2) Følger algoritmene korrekt med vet ikke svaret, 1) Bruker algoritmene som «støtte» til tidligere kunnskap, og 0) Klarer ikke å følge algoritmene. Den instrumentelle algoritmiske tenkeren viser nivå 0 på abstraksjon, nivå 0 generalisering og nivå 0 på algoritmebehandling. Den prosedurale algoritmiske tenkeren viser nivå 1 på abstraksjon, nivå 0 på generalisering og nivå 2 på algoritmebehandling. Den konseptuelle algoritmiske tenkeren viser nivå 1 på abstraksjon, nivå 1 på generalisering, og nivå 1 på algoritmebehandling. Studien konkluderer med at den prosedurale algoritmiske tenkeren og den konseptuelle algoritmiske tenkeren til sammen viser flest kjennetegn på algoritmisk tenkning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22462
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectAlgoritmeen_US
dc.subjectAlgoritmisk tenkningen_US
dc.subjectProgrammeringen_US
dc.subjectScratchen_US
dc.subjectBlokkbasert programmeringen_US
dc.subjectFagfornyelsen 2020en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleAlgoritmisk tenkning i matematikk. En kvalitativ casestudie om hva som kjennetegner elevers algoritmiske tenkningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)