Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorBergan, Synne Hegg
dc.date.accessioned2021-09-08T19:18:29Z
dc.date.available2021-09-08T19:18:29Z
dc.date.issued2021-06-02
dc.description.abstractI denne studien undersøkes sammenhengen mellom uteskole, danning og målstyring. Temaet er valgt med bakgrunn i egne interesser, innføring av de tre tverrfaglige temaene som kom med Kunnskapsløftet 2020 og uteskolens aktualitet som følge av koronapandemien. Målet med studien har vært å få innsikt i uteskolens danningspotensial, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvilke kvaliteter ved uteskole kan bidra til danning? Studien har en kvalitativ tilnærming. For å belyse oppgavens problemstilling er det samlet inn empiri gjennom bruk av observasjon, intervju og loggskriving. Informantene som har bidratt i studien jobber ved en mindre, fulldelt skole, der det er en etablert uteskolekultur. Oppgavens funn knyttes til de fire hovedkategoriene sosial utvikling, ansvar og selvstendighet, autentiske erfaringer og fysisk aktivitet, og lærerens fleksibilitet og handlingsrom. Disse fire representerer kvaliteter ved uteskole som kan bidra til danning. Uteskolens rammer og rom for andre interaksjoner, kombinert med nærhet til og autentisitet i læringssituasjoner, er blant faktorene som skaper et betydelig danningspotensial. Dette potensialet kan være et viktig tillegg til det som finnes i det tradisjonelle klasserommet. Målstyring er en faktor som kan bidra til å begrense uteskolens danningspotensial. Studien viser at lærerens utøving av profesjonelt skjønn i møte med skolens målstyring, er en av faktorene som har betydning for i hvilken grad uteskolens danningspotensial blir realisert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22468
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.title"Med alt maset og all teknologien rundt oss, så er vi nødt til å komme oss ut, vi er nødt til å aktivisere oss" - En kvalitativ studie om uteskolens danningspotensialen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)