Show simple item record

dc.contributor.advisorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.authorKraut, Vivian Ines
dc.date.accessioned2021-09-10T06:56:12Z
dc.date.available2021-09-10T06:56:12Z
dc.date.issued2021-08-17en
dc.description.abstractHensikten med dette masterprosjektet var å belyse hva som er årsakene til at mange elever ikke tørr å delta muntlig i naturfagundervisningen og hvordan naturfaglæreren kan bidra til at elevene blir mer muntlig aktiv. Resultatene i dette prosjektet støtter seg på to spørreundersøkelser, som belyser oppgavens forskningsspørsmål utfra lærernes og elevenes perspektiv, og observasjon i tre naturfagsklasser, ved ulike videregående skoler. I den overordnede delen av læreplanen er det bestemt at elevene skal ha opplæring i muntlige ferdigheter. For naturfag innebærer det å kunne delta i samtale og kunne bruke naturfagets språk i ulike sammenhenger. For å oppnå at elevene utvikler sine muntlige ferdigheter gjennom naturfagundervisningen kreves at elevene er muntlig aktive i varierende tale- og lyttesituasjoner. Resultatene fra studien viser imidlertid at mulighetene for å være muntlig aktiv varierer. Studiens resultater tyder på at både lav faglig og/eller sosial trygghet påvirker elevenes muntlige deltakelse. Talevegring, forventningspress og klassestrukturen er faktorer som kan påvirke elevenes muntlighet og det er derfor viktig at læreren skaper trygge rammer hvor det er rom for å prøve og feile og hvor uvitenhet og feil blir betraktet som utgangspunkt for læring. I tillegg har språket en sentral betydning for elevenes muntlige aktivitet i naturfag. Språket gjør det mulig at vi kan kommunisere med hverandre og at vi kan utvikle og dele våre synspunkter med verden rundt oss. Den naturvitenskaplige diskursen er viktig for å kunne delta i samtaler i naturfag. Tidligere studier viser på at det er nettopp fagets diskurs og spesielt de naturfaglige begrepene, som er utfordrende for mange av elevene. Resultatene fra denne studien tyder på at elevene synes at det å bruke begrepene aktivt i samtaler er viktig, og at manglende begrepsforståelse påvirker elevenes muntlige aktivitet negativ. Tidligere forskning viser at naturfag undervisningen, også i dag, i stor grad er preget av lærerstyrte monologer og lav muntlig aktivitet blant elevene. I studien blir det presentert flere elementer som kan bidra til økt faglig muntlig aktivitet. Blant annet vil både variert undervisning, dialogiske IRF-samtaler, samt flere gruppearbeid med fokus på samarbeid, åpne for økt muntlighet. Dessuten tyder resultatene på at samtale i og etter elevforsøk, lærerens krav til elevene, samt lærerens verbale og nonverbale reaksjoner er faktorer som påvirker elevenes muntlige aktivitet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22481
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleMuntlig aktivitet i naturfag på videregående skole - En kvantitativ og kvalitativ studie av elevenes og lærernes perspektiv på muntlig aktivitet i naturfagundervisningenen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)