Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorKvalheim, Malin
dc.date.accessioned2021-09-15T14:37:35Z
dc.date.available2021-09-15T14:37:35Z
dc.date.issued2021-05-31en
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse om mennesker som bruker mye tid på (og er avhengig av sosiale medier) også har en tendens til impulskjøp og kjøpsavhengighet, og om dette kan begrunnes i underliggende individuelle forskjeller i personers personlighetstrekk, tilstander og verdier slik som variasjonssøkende personlighet, selvkontroll, selvtillit, hedonisme og materialisme. Det er også interessant å se om dette har konsekvenser som kan skape problemer for individet, og gå utover deres livskvalitet. For å samle inn data til oppgaven laget jeg en spørreundersøkelse i Nettskjema som ble distribuert primært gjennom Facebook. Jeg endte opp med 429 respondenter, fra ulike yrkesgrupper, med ulik utdannelsesbakgrunn, og i en alder fra 18 år og oppover. Analysene ble gjennomført i IBM SPSS Statistics 27. Resultatene fra denne studien viste blant annet at avhengighet til sosiale medier er relatert til impulskjøp og kjøpsavhengighet. Respondentene som viste høy bruk av sosiale medier også viste en tendens til impulskjøp og kjøpsavhengighet. Sensasjonssøking viste seg å forklare variasjon i avhengighet til sosiale medier, mens selvkontroll har stor betydning for impulskjøp og avhengighet. Materialisme påvirker kjøp, og selvtillit var lavt assosiert til impulskjøp og avhengighet. Studien viste også at kjøpsavhengighet er mer problematisk enn impulskjøp, og problemer relatert til sosiale medier var assosiert med avhengighet til sosiale medier og kjøpsavhengighet, men ikke til impulskjøp. Resultatene fra denne studien kan være nyttig for markedsførere og bedrifter, da den gir innsikt i hva som påvirker impulskjøp, kjøpsavhengighet og avhengighet til sosiale medier, hvordan avhengighet til sosiale medier påvirker kjøpsatferd, og hvilke konsekvenser dette kan ha får individet. Slik atferd kan ha implikasjoner for bunnlinjen til en bedrift, som kan være av interesse for markedsførere og bedrifter. Like viktig kan det være å ta hensyn til de sosiale og miljømessige konsekvenser impulskjøp, kjøpsavhengighet og avhengighet har for individer og samfunn. Den «mørke» siden av kjøpsatferd blir viktigere og viktigere i et samfunn med økt overforbruk og redusert bærekraft.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22547
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleSosiale medier, impulskjøp og kjøpsavhengighet Årsaker og konsekvenseren_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)