Show simple item record

dc.contributor.advisorSkallerud, Kåre
dc.contributor.authorEngstad, Sara Emilie S.
dc.contributor.authorVikse, Kine S.
dc.date.accessioned2021-09-16T21:48:51Z
dc.date.available2021-09-16T21:48:51Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.description.abstractOppgavens formål er å undersøke hvordan relasjonskvaliteten i B2B relasjoner påvirkes av kunders digitale kommunikasjonskompetanse. Oppgaven skrives i det samme tidsrommet som COVID-19 pandemien pågår, og tar utgangspunkt i økt bruk av digital kommunikasjon som følge av pandemien. Det teoretiske rammeverket bygger på teorier fra tidligere studier av relasjonskvalitet, og inneholder dimensjoner av relasjonskvalitet, samt påvirkningsfaktorer og hvilken konsekvens den gir. Digital kommunikasjonskompetanse er inkludert som en moderator på forholdet mellom påvirkningsfaktorene og relasjonskvaliteten. Datainnsamlingen består av en elektronisk spørreundersøkelse distribuert til bedriftskunder av IT-bedriften Facilit. Undersøkelsen fikk totalt 73 respondenter. Statistikkprogrammet SPSS er benyttet til dataanalyse. Resultatene viser at for Facilits kunder består relasjonskvaliteten av forpliktelse og tilfredshet med relasjonen. Distanse, kommunikasjonskvalitet og informasjonsdeling påvirker relasjonskvaliteten. Digital kommunikasjonskompetanse får ulik modererende effekt ut fra om kompetansen er høy eller lav, særlig for hvordan kundene oppfatter informasjonsdelingen. Forpliktelse har en signifikant effekt på respondentenes ønske om å fortsette kundeforholdet. Ved å bevise at kunders digitale kommunikasjonskompetanse har en modererende effekt på forholdet mellom påvirkningsfaktorer og relasjonskvalitet, vil våre funn være nyttige for Facilit og andre bedrifter med kundekontakt, til deres fremtidige strategivalg til bruk av digital kommunikasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22566
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleRelasjonskvaliteten i B2B relasjoner - effekten av kunders digitale kommunikasjonskompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)