Show simple item record

dc.contributor.advisorNesby, Linda
dc.contributor.authorLauritzen, Lise-Mari
dc.date.accessioned2021-10-01T21:00:27Z
dc.date.available2021-10-01T21:00:27Z
dc.date.issued2021-10-15
dc.description.abstractThis dissertation contributes to the implementation of the interdisciplinary topic public health and life skills in the Norwegian Language Arts in upper secondary school. It combines humanities and social science approaches with the aim of examining teaching materials, methods and teachers’ perspectives based on 13 qualitative interviews. First, the challenges that current conceptualizations of public health and life skills can create for teachers are examined. Second, literature as teaching material is discussed, and finally the transferability of narrative medicine to the teaching of life skills is examined. Among the dissertation’s key findings is that there is an impression that public health and life skills have been introduced as a response to increasing prevalence of mental illness among young people, which can affect teachers’ role and purpose in society. A number of findings indicate that it can be challenging to find a place for life skills in the Norwegian Language Arts, due to a focus on exams and management by objectives, among other things. On the other hand, there are possibilities for including life skills as a part of a Bildung perspective. Literature creates an aesthetic space where experiences related to life skills, such as dichotomies, stereotypes, typecasting and externalization of problems can be investigated. Affective narratology can also help to increase the understanding of emotional structures. Narrative medicine demonstrates how fiction can unite disciplines, without compromising their respective professional frameworks. Narrative medicine is based on the connection between close reading of literature and the development of attention to others.en_US
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et bidrag til implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole. Avhandlingen kombinerer humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning i den hensikt å undersøke undervisningsmateriell, metode og lærernes perspektiver basert på 13 kvalitative intervju. Først undersøkes utfordringene som begrepsforståelsen av folkehelse og livsmestring kan skape for norsklærerne. Deretter drøftes skjønnlitteraturens potensial som undervisningsmateriell, og til sist undersøkes narrativ medisins overføringsverdi til undervisning om livsmestring. Vesentlige funn fra avhandlingen er at innføringen av livsmestring gir inntrykk av å være en respons på at flere unge opplever psykisk sykdom, noe som kan påvirke lærernes rolle og samfunnsoppdrag. En rekke funn indikerer at det kan bli utfordrende for lærerne å implementere livsmestring, blant annet på grunn av eksamens- og målstyring. Det er imidlertid muligheter for at livsmestringsbegrepet kan inngå i et danningsperspektiv. Skjønnlitteraturen er et estetisk rom der erfaringer knyttet til livsmestring kan testes ut, blant annet i forbindelse med dikotomier, stereotypier, rolletildeling og eksternalisering av problemer. Affektiv narratologi kan også bidra til å øke forståelsen for emosjonelle strukturer. Narrativ medisin demonstrerer hvordan skjønnlitteratur kan forene fagfelt, uten at fagene må gå på akkord med egne faglige rammer. Narrativ medisin tar utgangspunkt i at nærlesning av litteratur kan ha overføringsverdi til det levde liv i form av å skape oppmerksomhet for andre.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractThis dissertation discusses public health and life skills. It examines teaching materials, and teachers’ perspectives based on interviews. First, the challenges that current understanding of public health and life skills can create are examined. Second, literature as teaching material is discussed, and finally the transferability of narrative medicine to the teaching of life skills is examined. Key findings is that there is an impression that life skills have been introduced as a response to mental illness among young people, which can affect the teachers’ role. Findings indicate that it can be challenging to find a place for life skills in the Norwegian Language Arts, due to a focus on exams, but there are possibilities for including life skills as a part of a Bildung perspective. Literature creates an aesthetic space where experiences related to life skills can be investigated. Narrative medicine demonstrates how fiction can unite disciplines, without compromising them.en_US
dc.description.sponsorshipNAFOL (språkvask og sluttlesing) HSL (utenlandsstipend)en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22698
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.relation.haspart<p>Paper 1: Lauritzen, L.-M. (2019). En affektiv vending i norskfagets litteraturundervisning. Et grunnlag for folkehelse og livsmestring. In Simonhjell, N. & Jager, B. (Red.), <i>Norsk litterær årbok 2019</i> (s. 185–200). Samlaget. ISBN: 9788234001147. Also available at <a href=https://samlaget.no/products/norsk-litteraer-arbok-2021>https://samlaget.no/products/norsk-litteraer-arbok-2021</a>. <p>Paper 2: Lauritzen, L.-M. (2019). Bridging Disciplines: On Teaching Empathy Through Fiction. <i>Tidsskrift for Forskning I Sygdom Og Samfund - Journal of Research in Sickness and Society, 16</i>(31), 127–140. Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/18067>https://hdl.handle.net/10037/18067</a>. <p>Paper 3: Lauritzen, L.-M., Antonsen, Y. & Nesby, L.H. (2021). ‘Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.’ Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget. <i>Acta Didactica Norden, 15</i>(1). Also available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/21780>https://hdl.handle.net/10037/21780</a>.en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.titleDet skal helst gå godt - Skjønnlitteraturens bidrag til undervisningen om folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skoleen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)