Show simple item record

dc.contributor.advisorLaue, Johanna
dc.contributor.authorAndreassen, Sarah
dc.date.accessioned2021-10-29T21:24:23Z
dc.date.available2021-10-29T21:24:23Z
dc.date.issued2021-08-25
dc.description.abstractBakgrunn: Mens det har blitt lagt ned betydelig innsats i å forbedre studieplanen til medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø (UiT), har veien fra studieplan til en konkret undervisning fått langt mindre oppmerksomhet. Formålet med denne studien var opprinnelig å undersøke delemneledernes perspektiver på undervisningsplanleggingen, men etter hvert som ny innsikt ble vunnet ble formålet rettet mot hvilke syn delemnelederne har på egen rolle, og hvilke problemer de møter på i undervisningsplanleggingen. Materiale og metode: Det ble utført en kvalitativ studie som inkluderte fem semistrukturerte intervjuer med delemneledere fra medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø. Intervjuene tok utgangspunkt i en intervjuguide som var basert på den didaktiske relasjonsmodellen. Intervjuene ble transkribert fortløpende. Tematisk analyse ble brukt som analysemetode. Resultat: Analysen førte til tre overordnede temaer. Det første temaet handlet om hvilken oppfatning informantene hadde om hva delemnelederjobben gikk ut på. Det kom fram at informantene hadde en felles oppfatning av at delemnelederjobben handler om å få delemnet de ledet til å fungere på best mulig måte. Hva de enkelte delemnelederne legger i jobben virker derfor å avhenge av hvor godt vedkommende mener at delemnet fungerer. Det neste temaet handlet om hvordan delemnelederne opplevde at studieplanen var å forholde seg til som verktøy i undervisningsplanleggingen. Alle informantene opplevde studieplanen som vanskelig å forholde seg til, hovedsakelig på grunn av at ambisjonene i studieplanen ikke samsvarte med ressursene tilgjengelig. Det siste temaet handlet om hvordan informantene opplevde den overordnede styringen av studiet. Her kom det fram at alle informantene savnet en mer tydelig ledelse av medisinstudiet, både nasjonalt og lokalt. Konklusjon: Informantene anså delemnelederne som den aktøren med hovedansvaret for at delemnelene skulle fungere best mulig, gitt rammene de hadde å operere innenfor. Universitetet kan ha mye å tjene på å forske videre på de ansattes oppfatninger av egen rolle, da forskning har vist at rolletvetydighet og/eller rollekonflikt er negativt assosiert med utbrenthet, tilfredshet med jobben og jobbengasjement. Informantene møtte på mange forskjellige problemer i undervisningsplanleggingen, men flere av dem så ut til hovedsakelig å komme av to ting: at studieplanen opplevdes som vanskelig å følge og mangel på overordnet ledelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22884
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801en_US
dc.titleUndervisningsplanlegging fra et delemnelederperspektiv: En kvalitativ intervjustudie fra Universitetet i Tromsøen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)