Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorBorch, Johanne
dc.date.accessioned2021-11-05T13:45:25Z
dc.date.available2021-11-05T13:45:25Z
dc.date.issued2021-05-14
dc.description.abstractDenne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene forstår utfordringen og går i gang med den, er referert til som konseptualisering. Følgende problemstilling ligger til grunn for oppgaven: hva kjennetegner læreres iscenesettelse av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan konseptualiserer elevene utfordringen de blir gitt? Studien er basert på seks undervisningsøkter fra mellomtrinn, ungdomsskole og videregående skole. Undervisningsøktene er utviklet av lærerne i samarbeid med andre lærere og veiledere fra forskningsprosjektet SUM (Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning). Datamaterialet består av videoopptak av undervisningsøktene i sin helhet, samt elevarbeidet ved hjelp av actionkamera. For å analysere datamaterialet har jeg benyttet meg av kvalitativ innholdsanalyse og konstant komparativ metode. Resultatet av analyseprosessen er en rekke kategorier som beskriver læreres iscenesettelse av undersøkende matematikkundervisning og elevenes konseptualisering av utfordringen de blir gitt. Blant studiens funn er kjennetegn på hvordan læreren 1) overdrar utfordringen til elevene 2) etablerer felles faglig språk med elevene om utfordringen, 3) etablerer didaktisk miljø for det undersøkende arbeidet, og til slutt 4) hvordan elevene konseptualiserer utfordringen de blir gitt. Kategoriene kan fungere som et hjelpemiddel når lærere skal planlegge undersøkende matematikkundervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22937
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectUndersøkende matematikkundervisningen_US
dc.subjectUndersøkende undervisningen_US
dc.subjectIscenesettelseen_US
dc.subjectKonseptualiseringen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectKvalitativ innholdsanalyseen_US
dc.subjectOppstart av undervisningen_US
dc.subjectKvalitativen_US
dc.subjectUndersøkende arbeiden_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleKjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)