Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKielland, Ingrid Marie
dc.date.accessioned2021-11-22T12:33:15Z
dc.date.available2021-11-22T12:33:15Z
dc.date.issued2021-10-12
dc.description.abstractDenne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter i samfunnsfag bruker fortellinger om håp og håpløshet i relasjon til de pågående og irreversible klimaendringene som kjennetegner antropocen. Artikkelen spør hva som skjer med troen på bærekraft når klimaendringene blir stadig mer uttalte i form av økte gjennomsnittstemperaturer, ekstreme værhendelser og lange tørkeperioder, og hvordan dette påvirker undervisninga om temaet bærekraft. Artikkelen starter med en teoretisk gjennomgang av mulighetene for bærekraft og bærekraftsundervisning i lys av antropocen. Det empiriske grunnlaget er refleksjonsnotater og studentoppgaver skrevet av tredjeårs grunnskolelærerstudenter i samfunnsfag. Med utgangspunkt i et diskurspsykologisk begrepsapparat viser artik­kelen hvordan studentenes meningsproduksjon rundt klimakrise og bærekraft veksler mellom fortellinger om håp og om håpløshet. Avslutningsvis drøftes betydninga av disse fortellingene, og hvordan både lærere og lærerutdannere kan forvalte spennet mellom håp og håpløshet i bærekraftsundervisninga.en_US
dc.identifier.citationKielland. Stories about hope and hopelessness – Teaching sustainability in the Anthropocene. Acta Didactica Norden (ADNO). 2021;15(2):1-20en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1951487
dc.identifier.doi10.5617/ADNO.8150
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23110
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskningen_US
dc.relation.journalActa Didactica Norden (ADNO)
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.title.alternativeStories about hope and hopelessness – Teaching sustainability in the Anthropoceneen_US
dc.titleFortellinger om håp og håpløshet – Bærekraftsundervisning i antropocenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel