dc.contributor.advisor | Lundvoll Warth, Line | |
dc.contributor.author | Hembre, Oda Julie | |
dc.date.accessioned | 2021-12-02T14:48:08Z | |
dc.date.available | 2021-12-02T14:48:08Z | |
dc.date.embargoEndDate | 2026-12-17 | |
dc.date.issued | 2021-12-17 | |
dc.description.abstract | <p>Denne avhandlingen er et bidrag til å forstå hva som skjer når en ny teknologi trer inn i skolekonteksten. Avhandlingens forskningsfokus vokste ut av et behov for kunnskap om hvordan teknologi faktisk organiseres i skolen, hva læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) vil si i praksis, og en ambisjon om å tilføre nye teknologiforståelser på feltet. Studien som avhandlingen bygger på utforsker innføring og bruk av læringsappen Dragon Minders i to ulike grunnskoler gjennom etnografiske tilnærminger og ulike kvalitative forskningsmetoder. Avhandlingen støtter seg på teoretiske innfallsvinkler og begreper fra sosiologiske praksistilnærminger og aktør-nettverksteori (ANT). Med dette som bakteppe synliggjør forfølgelsen av Dragon Minders sosiomaterielle relasjoner teknologien inngår i og forstyrrer i skolen som organisasjon og klasserom. Avhandlingen beskriver videre hvordan disse relasjonene får konsekvenser for lærernes profesjonsutøvelse og bruk av iPad i undervisning.
<p>Tematiske områder som blir belyst er 1) realiseringer av teknologivisjoner og organisering av teknologi i lokale skolekontekster, 2) iPad som undervisningsverktøy, og 3) læreres profesjonsutøvelse i samspill med teknologi. Sett under ett viser den avsluttende drøftingen hvordan en og samme teknologi tar ulike former i lokale skolekontekster, og hva teknologien blir og hvilken betydning den får i lærernes hverdagslige arbeidspraksiser er betinget av de sosiomaterielle sammenvevinger teknologien inngår i. Med dette som utgangspunkt argumenterer jeg for at vi må forstå lærerens kompetanse eller evne til å «utnytte» teknologien til læringsformål på nye måter. Gjennom avhandlingen argumenterer jeg for at læreres PfDK må forstås som en hybrid og performativ kunnskapsutøvelse som realiseres gjennom et samspill med de sosiomaterielle omgivelser lærere møter og samhandler med i det daglige. Dermed må måten teknologien problematiseres gjennom lokale teknologisatsinger, hvordan teknologien organiseres, og læreres rom for å utforske, praktisere, diskutere og kritisere sine reelle muligheter for å ta teknologien i bruk på måter som gir mening i deres praksis være sentrale betraktninger når ny teknologi innføres i skolen. | en_US |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en_US |
dc.description.popularabstract | Innføring og bruk av iPad i skolen er et mye utforsket, men omdiskutert tema. Forskning viser at lærere i hovedsak anvender teknologi som støtte til eller erstatning for etablert undervisningspraksis. Det er dermed stor forskningsinteresse rundt hvilke forhold som må ligge til rette for å integrere ny teknologi i undervisning på gode pedagogiske måter, og for å utvikle læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). Hvordan teknologien organiseres i skolen og hvordan det innvirker på læreres arbeidspraksiser er imidlertid ikke utforsket i særlig stor grad.
Studiens problemstilling er som følger: Hva skjer når en ny teknologi innføres i skole og klasserom? For å besvare denne har jeg fulgt innføring og bruk av læringsappen Dragon Minders i første klasse ved to ulike grunnskoler. En av skolene hadde nylig innført iPad til alle elever og lærere, mens den andre hadde en delingsordning med totalt ti iPader for hele skolen. Jeg gjennomførte blant annet observasjon av undervisning mens Dragon Minders var i bruk, og intervjuet lærere, skoleledere og utviklerne av appen. Hensikten med studien var å undersøke hvilke skoleorganisatoriske forhold og prosesser som iverksettes når ny teknologi skal tas i bruk og hvordan lærerne planlegger og organiserer undervisning med iPad. Jeg har også sett på lærernes erfaringer med bruk av iPad. Analysen bygger på teoretiske perspektiver som vektlegger den gjensidige formingen av teknologi og praksis.
Avhandlingen løfter frem tre hovedtema: 1) realiseringer av teknologivisjoner og organisering av teknologi i lokale skolekontekster, 2) iPad som undervisningsverktøy, og 3) læreres profesjonsutøvelse i samspill med teknologi. Samlet belyses variasjoner i hvordan teknologi forstås og organiseres i lokale skolekontekster og hvordan samme teknologi kan få ulik betydning i læreres arbeidshverdag. Avhandlingen løfter også frem hvordan læreres reelle klasseromspraksis henger sammen med organisering av teknologi og infrastruktur, samt andre praktiske forhold og ansvarsområder som inngår i det å være lærer. Lærernes profesjonelle vurderinger knyttet til blant annet elevenes eierskap til egne digitale produkter, klasseledelse, samhandling mellom skole og hjem, og organisering av læringsomgivelser er av betydning ved innføring av ny teknologi i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23249 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.relation.haspart | <p>Paper I: Hembre, O.J. (2019). Exploring iPad Integration in Primary Schools: The Interaction of Policy-Initiated Reforms, Availability Assemblages, and Non-Digital Materials. <i>Journal of Research on Technology in Education, 51</i>(4), 342-355. Published version not available in Munin due to publisher’s restrictions. Published version available at <a href=https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1646680>https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1646680</a>.
<p>Paper II: Hembre, O.J. & Warth, L.L. (2020). Assembling iPads and mobility in two classroom settings. <i>Technology, Knowledge and Learning, 25</i>(1), 197-211. Also available at <a href=https://doi.org/10.1007/s10758-019-09405-w>https://doi.org/10.1007/s10758-019-09405-w</a>. Accepted manuscript version available in Munin at <a href=https://hdl.handle.net/10037/18071>https://hdl.handle.net/10037/18071</a>.
<p>Paper III: Hembre, O.J. Teachers’ professional engagement with an iPad learning app: Sociomaterial enactments of professional digital competence in practice. (Manuscript). | en_US |
dc.rights.accessRights | embargoedAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Innføring og bruk av iPad i grunnskolen. Sosiomaterielle sammenvevinger av teknologi, skole og lærerprofesjon | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en_US |