Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllingsen, Kristen Albert
dc.contributor.authorNygaard-Petersen, Louise
dc.date.accessioned2022-01-06T10:20:21Z
dc.date.available2022-01-06T10:20:21Z
dc.date.issued2021-11-11
dc.description.abstractSensorisk markedsføring er en gren av markedsføringsteorien som adresserer strategisk bruk av sansestimuli i merkevarebygging, herunder i design, markedsføring og produksjon av varer, tjenester og opplevelser. Sensorisk markedsføringsteori baserer seg på kunnskap om nevrofysiologi og ‘embodied cognition’ i forklaringen av menneskers forbruksvalg og -opplevelser. I denne masteroppgaven er sensorisk markedsføringsteori anvendt, på et bakteppe av tjenestedominant logikk (SDL) og den relasjonsbaserte Nordiske Skolen, til å drøfte empiri som i en fenomenologisk tilnærming er innhentet gjennom kvalitativt undersøkelsesdesign. Problemstillingen jeg ønsket å adressere var: Hvordan kan reiselivsaktørers refleksjoner om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjon forstås i et sensorisk markedsføringsperspektiv? Utvalget i det lite N-studie bestod av seks informanter fra små reiselivsbedrifter. Fem semistrukturerte intervjuer skildret hvordan de selv forstår og bruker sanser i vertskap og opplevelsesproduksjon. Empirisk ble fem hovedtemaer med en rekke undertemaer identifisert. De første fire hovedtemaer demonstrerte at 1) multisensorisk historiefortelling kan gi en bedre gjesteopplevelse, 2) negative sansestimuli kan gi både negativ og positiv gjesteopplevelse, 3) over- (og under-) stimulering endrer gjesteopplevelsen, og 4) vertskapets «senscaping» er både relasjonsbasert, intuitiv og allsidig. Videre ble et «metafunn» identifisert som demonstrerte hvordan den enkelte informant var mest bevisst om de sensoriske signaturene som var sterkest representert i vedkommendes egne bedriftsaktiviteter. Et femte hovedtema viste hvilken (negativ) reaksjon en redesignet campingopplevelse fremkalte hos en mulig kunde i målgruppen fordi den var strippet for sine vanlige sensoriske signaturer. Det har vært utfordringer knyttet til å oppnå intern begrepsvaliditet. Funnene kan på ingen måte generaliseres til en populasjon innen reiselivsnæringen. Implikasjonene av funnene peker likevel på at reiselivsnæringen vil kunne profitere på mer forskning av hvordan kunnskap om sanser og stimuli kan bidra bedre til verdiskaping gjennom sensorisk individualisering av gjesteopplevelser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23614
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDREI-3901
dc.subjectsensorisk markedsføringen_US
dc.subjectsanseren_US
dc.subjectsanseligen_US
dc.subjectsensorisk reiseliven_US
dc.subjectopplevelsesdesignen_US
dc.subjectopplevelsesproduksjonen_US
dc.subjectopplevelseren_US
dc.subjectopplevelsesøkonomien_US
dc.subjectopplevelsesindustrien_US
dc.subjectreiseliven_US
dc.subjectreiselivsnæringen_US
dc.subjectreiselivsopplevelseen_US
dc.subjectturismeen_US
dc.subjectvertskapen_US
dc.subjectsensorisk vertskapen_US
dc.subjecthostingen_US
dc.subjecthospitalityen_US
dc.subjectopplevelsesturismeen_US
dc.subjectstimulien_US
dc.subjectsenscapeen_US
dc.subjectsenscapingen_US
dc.subjectsanseintegrasjonen_US
dc.subjectinteroceptionen_US
dc.subjectinterosepsjonen_US
dc.subjectsensory processingen_US
dc.subjectsanseprocesseringen_US
dc.subjectsansebearbeidingen_US
dc.subjectservicescapeen_US
dc.subjectservicescapingen_US
dc.subjectopplevelsesromen_US
dc.subjectopplevelsespyramideen_US
dc.subjectsansestimuleringen_US
dc.subjectottesensorisken_US
dc.subjectsyvsensorisken_US
dc.subjectfemsensorisken_US
dc.subjectmultisensorisken_US
dc.subjectholistisken_US
dc.subjecthelhetligen_US
dc.subjectholistic cuisineen_US
dc.subjectembodimenten_US
dc.subjectembodied cognitionen_US
dc.subjectgrounded cognitionen_US
dc.subjectmangedimensjonelen_US
dc.subjectmultidimensionalen_US
dc.subjectsensory marketingen_US
dc.subjecttjenestedominant logikken_US
dc.subjectservice dominant logicen_US
dc.subjectSDLen_US
dc.subjectNordic Schoolen_US
dc.subjectmarketingen_US
dc.subjectrelationship marketingen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectneuromarketingen_US
dc.subjectrelasjonsbasert markedsføringen_US
dc.subjectnevromarkedsføringen_US
dc.subjecthostingen_US
dc.subjecteight sensoryen_US
dc.subjectseven sensoryen_US
dc.subjectfivesensoryen_US
dc.subjectmerkevarebyggingen_US
dc.subjectbranden_US
dc.subjectsensory overloaden_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Landskapsplanlegging: 236en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Landscape planning: 236en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Biologisk psykologi: 261en_US
dc.subjectadferdspsykologien_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Other psychology disciplines: 279en_US
dc.subjectVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US
dc.subjectVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Aktivitetslære: 332en_US
dc.titleSenscaping: Det sanselige reiselivet - Et sensorisk markedsføringsperspektiv på reiselivsaktørers tanker om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)