Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.authorJohansen, Marianne Kristin
dc.date.accessioned2022-01-13T06:34:25Z
dc.date.available2022-01-13T06:34:25Z
dc.date.issued2021-11-01en
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet fra informantene i studien, og studiens teori, besvarer jeg problemstillingen: «Hvordan oppleves skolestarten av barna og de voksne og hvordan forberedes barna for å gi dem best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag?» Studiens funn viser at skolen har et stort fokus på trivsel, tilpasning og mestring det første halve året etter skolestart. Elevenes egne fortellinger viser hvordan skolen tilrettelegger for utvikling av gode relasjoner, for forståelse av regler og struktur i hverdagen og det at elevene lærer seg å være skoleelev. Det kommer fram at vennskap, lekestativer og rollelek var viktig for elevene i overgangen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23677
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectOvergang fra barnehage til skoleen_US
dc.subjectSkolestarten_US
dc.subjectBarneperspektiven_US
dc.title«Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdagen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)