dc.contributor.advisor | Høvik, Ingeborg | |
dc.contributor.author | Jenssen, Reidun Torske | |
dc.date.accessioned | 2022-01-25T09:46:49Z | |
dc.date.available | 2022-01-25T09:46:49Z | |
dc.date.issued | 2021-11-15 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker det polare portrettet som et rom for å diskutere og reforhandle idéer om kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet. Oppgaven diskuterer det polare portrettet som bærer av sentrale verdier i forbindelse med norsk selvforståelse, gjennom portretter av Marie Høeg, Monica Kristensen og Sayed Sattar Hasan iscenesatt som polare helter. Teksten analyserer portrettene i lys av problemstillingen; hvordan kan man bruke det polare portrettet for å reforhandle idéen om norsk identitet, på tvers av tid, kjønn og nasjonalitet/etnisitet? Fotograf og kvinnesaksaktivist Høeg reforhandler kjønn og kjønnsroller i et privat fotostudio rundt år 1900, mens Kristensens rolle som kvinnelig polfarer står i kontrast til den maskuline tradisjonen. Til slutt bruker kunstner Sayed Sattar Hasan sitt alter ego Hasansen for å «kle på seg» polfareren som symbol og dermed stille spørsmål rundt nasjonal identitet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/23794 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KVI-3900 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Nyere tids kunsthistorie: 128 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History of art: 120::History of the arts in recent times: 128 | en_US |
dc.title | Det polare portrettet som et rom for reforhandling av kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |