Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWiking, Susanne
dc.contributor.authorRydning, Ingrid
dc.date.accessioned2010-02-26T17:02:30Z
dc.date.available2010-02-26T17:02:30Z
dc.date.issued2009-05-04
dc.description.abstractHensikten med studien var å se om studenter lar seg påvirke i liten eller stor grad av helseartikler. Det skrives mange artikler om helse og kosthold og ikke alle artiklene er like seriøse. Dette ble gjenspeilet i eksperimentet ved at artiklene i eksperimentet kun omtalte fabrikkerte forskningsfunn. Det viste seg at det var en primingseffekt av artikkelen, men ikke slik som forventet. For aroniagruppen viste det seg ved at det var flere som valgte den blå juicen, mens for nypegruppen var det flere som svarte ja for at de likte nype på datatesten. Det viste seg en liten sammenheng mellom target og hvor interessant artikkelen var, men ellers var der ingen sammenhenger mellom de eksplisitte og implisitte målene og atferdsresponsen. Dette kan tyde på en usikkerhet eller indre konflikt i deltakernes preferanser. I tillegg viste det seg en tendens til at de som var høy i åpenhet, medmenneskelighet og thrill and adventure seeking har lettere for å like og finne artikkelen interessant, men dette hadde ingen avgjørende effekt på eksperimentet.en
dc.format.extent5423286 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2423
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2173
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDPSY-3900nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en
dc.subjectSosialkognitiv psykologien
dc.titlePrimingseffekten fra helsepåstand relatert til individuelle forskjeller i personligheten
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel