Show simple item record

dc.contributor.authorSolberg, Mona Elin
dc.contributor.authorMartinussen, Monica
dc.date.accessioned2022-03-08T12:44:42Z
dc.date.available2022-03-08T12:44:42Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractOlweus spørreskjema om mobbing for elever ble utviklet på 1980-tallet og brukes til å kartlegge mobbing i skolen basert på elevers selvrapportering. I Norge brukes skjemaet først og fremst i grunnskolen på 4. til 10. trinn. Skjemaet ble utviklet på norsk, men er senere oversatt til flere språk, inkludert engelsk: The Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ; Olweus, 1986) og The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ-R; Olweus, 1996). De mest brukte spørsmålene er to globale spørsmål om mobbing og to skalaer basert på 7–9 spørsmål om ulike former for mobbing. Rettighetene til å bruke spørreskjemaet i Norge eies av Regionalt Kunnskapssenter for barn og Unge (RKBU Vest), NORCE Norwegian Research Centre AS. Litteratursøket resulterte i 15 norske artikler (14 uavhengige studier) og 6 svenske/danske artikler (5 uavhengige studier). Reliabiliteten til de to enkeltspørsmålene om mobbing er ikke undersøkt, men for de to skalaene er det funnet god indre konsistens. Det foreligger ikke norske normer, men for de to enkeltspørsmålene er det gjennomført flere svært store studier av forekomsten av mobbing. Det foreligger ikke normdata for de to skalaene. Resultatene viser god begrepsvaliditet for enkeltspørsmålene og for skalaene, men datagrunnlaget er betydelig mindre for sistnevnte. Det er god dokumentasjon på testens begrepsvaliditet, men det mangler delvis studier av testens reliabilitet. De to globale spørsmålene egner seg til å måle forekomsten av mobbing ved skoler og andre større enheter, og til å klassifisere barn og unge i fire grupper som beskriver deres selvopplevde rolle eller posisjon i mobbesituasjoner. Det er ikke gjennomført egne normstudier, men det foreligger resultater fra store utvalg for deler av spørreskjemaet som kan anvendes som sammenligningsgrunnlag for skoler og til forskningsformål.en_US
dc.description.abstractThe Olweus questionnaire on bullying for pupils was developed in the 1980’s and is used for studying bullying in schools based on their own reports. In Norway it is primarily being used in grades 4 -7 (primary grades) and grades 8 – 10 (lower secondary grades). The questionnaire form was developed in Norwegian and has been translated into several languages, including English: The Olweus Bully-Victim Questionnaire (OBVQ; Olweus, 1986) and The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ-R; Olweus, 1996). The most employed questions are the two global questions on bullying and two scales based on 7-9 questions on various forms of bullying. The copyright to using the questionnaire in Norway is owned by The Regional Centre for Child and Youth Mental Health and Child Welfare, NORCE Norwegian Research Centre AS. The literature search resulted in 15 Norwegian articles (14 independent studies) and 6 Swedish/Danish articles (5 independent studies). The reliability of the two single questions was not investigated, but for the two scales the internal consistency was found to be good. There are no Norwegian norms, but several very large prevalence studies have been carried out using the two global questions. There are no norm data available for the two scales. The results indicate that the construct validity of the two single questions and the scales are good, but the data base for the scales is much smaller compared to the two single questions. There is good documentation of the test's construct validity, but there is a partial lack of studies of the test's reliability. The two global questions seem suitable for estimating the prevalence of bullying in schools and other larger units, and for classifying children and young people into four groups which describe their self-perceived role or position in bullying situations. No separate norm studies have been carried out, but there are results based on large samples for parts of the questionnaire, which may be used as a basis for comparisons in schools and for research purposes.en_US
dc.identifier.citationSolberg, Martinussen. Måleegenskaper ved den norske versjonen av Olweus spørreskjema om mobbing (Olweusundersøkelsen). PsykTestBARN. 2021en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1954629
dc.identifier.doi10.21337/0074
dc.identifier.issn1893-9910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24327
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP)en_US
dc.relation.journalPsykTestBARN
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleMåleegenskaper ved den norske versjonen av Olweus spørreskjema om mobbing (Olweusundersøkelsen)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record