Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEsjeholm, Bjørn Tore
dc.contributor.authorFredriksen, Helge
dc.date.accessioned2022-03-10T09:19:30Z
dc.date.available2022-03-10T09:19:30Z
dc.date.issued2021-02-25
dc.description.abstractFra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT -Norges arktiske universitet deltatt i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ ringsprosessene i alle fagene på forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø. Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg og tilrettelagt for læring gjen nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I prosjektet har de ca . 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver, selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed kan velge opplegg fra en stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant annet produksjon og bruk av f ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene viser at faglærerne i hovedsak vektlegger økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i nnen produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia l kontakt med andre studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter ved digital læring.en_US
dc.identifier.citationEsjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1966301
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v5i1.3908
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/24362
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU Norwegian University of Science and Technologyen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleUtvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiestederen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel