dc.contributor.author | Esjeholm, Bjørn Tore | |
dc.contributor.author | Fredriksen, Helge | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T09:19:30Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T09:19:30Z | |
dc.date.issued | 2021-02-25 | |
dc.description.abstract | Fra høsten 2019 har forkursene for ingeniørutdanning ved UiT
-Norges arktiske universitet deltatt
i prosjektet «Sammen 2021» der målet er å bedre gjennomstrømmingen og øke rekrutteringen til
ingeniørstudiene gjennom å forbedre studieopplegget og læ
ringsprosessene i alle fagene på
forkursene. Forkurs/realfagskurs tilbys i dag ved studiestedene Alta, Tromsø, Narvik og Bodø.
Tidligere har lokale lærere ved de ulike studiestedene vært autonome og i stor grad laget opplegg
og tilrettelagt for læring gjen
nom tradisjonell klasseromsundervisning. Graden av samarbeid på
tvers av studiestedene har stort sett begrenset seg til felles heldagsprøver rundt semesterslutt. I
prosjektet har de ca
. 20 faglærerne dannet grupper på tvers av studiesteder innen hvert fag og
både sammen og hver for seg utviklet digitale læringsressurser (forelesninger, oppgaver,
selvrettende tester, animasjoner m.m.) som fortløpende er tatt i bruk i undervisningen. De
utviklede ressursene er stilt til disposisjon for alle lærerne som dermed
kan velge opplegg fra en
stadig økende base av faglige opplegg. Som en del av prosjektet har det vært tatt i bruk ulike typer
teknologi til produksjon av læringsressurser, og det har også blitt gitt felles kursing innen blant
annet produksjon og bruk av f
ilm og LMS. Det er en forutsetning at det i prosjektet skal legges
til rette for mer studentaktiv læring. 1,5 år ut i prosjektet har studenter og faglærere svart på
spørreundersøkelser for å kartlegge erfaringer og synspunkter på prosjektet. Resultatene
viser at
faglærerne i hovedsak
vektlegger
økt samarbeid med kollegaer og økt egenkompetanse i
nnen
produksjon av digitale læremidler som positive utfall av prosjektet. Studentenes respons til en
blanding av digital undervisning utenfor klasserommet i kombinasjon med fellestimer i
klasserommet er overveiende positiv. Studentene peker på mangel på sosia
l kontakt med andre
studenter og vanskeligheter med å få hjelp av lærer utenfor klasserommet som negative aspekter
ved digital læring. | en_US |
dc.identifier.citation | Esjeholm, Fredriksen. Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder. Nordic Journal of STEM Education. 2021 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1966301 | |
dc.identifier.doi | 10.5324/njsteme.v5i1.3908 | |
dc.identifier.issn | 2535-4574 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/24362 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU Norwegian University of Science and Technology | en_US |
dc.relation.journal | Nordic Journal of STEM Education | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
dc.title | Utvikling av digitale læringsressurser for forkurs for ingeniørutdanning på tvers av studiesteder | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |