Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPål Anders, Opdal
dc.contributor.authorBjørnenak, Amanda
dc.date.accessioned2022-05-19T05:46:52Z
dc.date.available2022-05-19T05:46:52Z
dc.date.issued2021-05-16en
dc.description.abstractMastergradsavhandlingen tematiserer hvordan matematikklærere arbeider med matematikkvansker. For å få innsikt i dette har jeg gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkt hvordan matematikklærere forholder seg til og forstår matematikkvansker, samt hvordan arbeidet med elever som strever i matematikk planlegges. Utvalget av informanter består av fem matematikklærere på mellomtrinnet med utdannelsesbakgrunn i matematikk. Hensikten med studien har i hovedsak vært å bidra til kunnskapsutvikling om matematikkvansker, samt definere begrepets betydning gjennom lærere som praktiserer faget matematikk. Studiens resultater viser at informantene har innsikt i avgjørende årsaker for hvordan matematikkvansker oppstår, og hva som ligger i begrepet. I korte trekk forklarer og begrunner informantene matematikkvansker gjennom sosiologiske, psykologiske og didaktiske faktorer. Det kan dreie seg om misoppfatninger som eleven har fra barnetrinnet som de tar med seg på mellomtrinnet, manglende forståelse innen det matematiske språk i form av symboler og begreper, negative holdninger eller manglende motivasjon til å lære. Arbeid informantene påpeker som betydningsfullt er å kjenne elevgruppen og deres forutsetninger innen matematikk, samt tilrettelegge og kartlegge for å støtte eleven best mulig. Dette skisserer ved bruk av teoretiske perspektiv fra Vygotsky som for øvrig benyttes i oppgavens diskusjonsdel.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25186
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleMatematikkvansker i ungdomsskolenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)