Show simple item record

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorNedrebø, Tobias Berg
dc.date.accessioned2022-06-09T05:40:44Z
dc.date.available2022-06-09T05:40:44Z
dc.date.issued2021-11-30en
dc.description.abstractKunnskap er organisasjoners mest verdifulle ressurs, og uavhengig av organisasjoners formål er kunnskap nødvendig for å skape resultater og opprettholde effektivitet. Kunnskapsintensive organisasjoner er ekstra sårbare for neglisjering av kunnskapsstyring, og følgelig vil hyppig rotasjon av nøkkelpersonell ytterligere forverre dette. Hva skjer når arbeidstakere i kunnskapsintensive organisasjoner ikke mottar opplæring og overføring av opparbeidet kunnskap? Spørsmålet som da må stilles er tydelig: Hvordan kan organisasjoner forvalte egen kunnskap bedre og sørge for at hyppig utskifting av ansatte, likevel ikke påvirker effektivitet negativt? Studien har hatt mål om å forklare viktigheten av kunnskapsoverføring, herunder hvordan dette bør foregå – og faktisk foregår, mellom individer i viktige stillinger. I studien er det gjennomført en strukturert litteraturstudie og en kvalitativ case-studie av Forsvaret, for å belyse tematikken fra ulike sider. Forsvaret er en kunnskapsintensiv organisasjon, der særlig offiserene bytter stilling hyppig gjennom karrieren, som en del av karrieresystemet. I tillegg er Forsvaret underlagt streng kontroll med økonomi og effektivitet, samt at organisasjonen – i alt den gjør, forsøker å skape mest mulig kampkraft, av de midler som er til rådighet. Dette gjorde Forsvaret til en relevant case, for å undersøke hvordan, og om, kunnskapen forvaltes godt. Studiens funn indikerer at strategier for kunnskapsstyring er en vesentlig del av tiltaket for kunnskapsoverføring. Gjennom strategiarbeid vil rutiner og ordninger kunne forenes, slik at man høster godene av de uformelle mekanismer som eksisterer, samtidig som man finner den optimale balansen mellom de ordninger som er, og de som bør implementeres. Studien har vist at hierarkiske strukturer ikke er det mest optimale for kunnskapsoverføring, og slik sett er dette en viktig bevisstgjøring, at deling og overføring av kunnskap bør forekomme basert på gjensidighet. Det er også bevist at ledelsen bør anstrenge seg for å ha en positiv innvirkning på bruk av verktøyene for kunnskapsoverføring, og på den måten etablere gode rammer og forsterke en kultur for kunnskapsoverføring. Den totale forståelsen for hvordan kunnskapsoverføring mellom individer skjer, er utslagsgivende for organisasjoner som hyppig roterer egen arbeidsstokk. Denne studien og forskningen som er gjennomført, er et bidrag til organisasjoner med slike vilkår.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25413
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectKunnskapsoverføringen_US
dc.subjectKnowledge transferen_US
dc.subjectTranslasjonen_US
dc.subjectTranslation studiesen_US
dc.subjectMentoreringen_US
dc.subjectMentoringen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectCommunities of practiceen_US
dc.subjectFortellingen_US
dc.subjectStorytellingen_US
dc.subjectKritisk kunnskapen_US
dc.subjectCritical knowledgeen_US
dc.subjectStrategisk ledelseen_US
dc.subjectStrategic leadershipen_US
dc.titleKunnskapsoverføring mellom individer i organisasjoner. En utforskende litteraturstudie og case-studie av hvordan organisasjoner kan støtte overføring av kunnskap mellom individer ved rotasjon.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)