dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Palmer, Lucas | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T09:59:38Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T09:59:38Z | |
dc.date.issued | 2022-05-29 | en |
dc.description.abstract | Med en verden som stadig blir mer komplekst og konstant er i endring, settes det nye krav til
kompetansen elevene trenger for å navigere seg i fremtidens kunnskapssamfunn. Et av de
identifiserte områdene fagfornyelsen LK20 vektlegger er demokrati og medborgerskap.
Demokratilæringen skal legge grunnlaget for at elevene kan ta stilling til valg som påvirker
dem selv, samt det lokale og det globale samfunnet de er en del av. I tillegg skal elevene være
i stand til å møte utfordringer og diskusjoner i tråd med demokratiske prinsipper.
Denne oppgaven ønsker å studere hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever i
matematikk kan brukes som et verktøy for å styrke demokratilæringen ved å tilrettelegge for de
fire demokratiske kvalitetene evnen til å håndtere meningsbrytninger, likeverd, respekt for
uenighet og kritisk tenkning. Dette undersøkes som en kasusstudie hvor samtaler mellom to
ungdomsskoleelever som arbeider med undersøkelseslandskaper som omhandler «ren»
matematikk analyseres. Samtalene deres dokumenteres gjennom lydopptak og anonymiseres
under transkripsjonen, før meningsbrytningene som oppstod underveis analyseres med fokus
på tilstedeværelsen av de identifiserte demokratiske kvalitetene.
Deltagerne demonstrerte alle de fire demokratiske kvalitetene i samtlige av de faglige
meningsbrytningene som oppstod under arbeidet med de abstrakte matematikkoppgavene.
Dette indikerer at matematikk har potensialet til å spille en sentral rolle i skolens
demokratilæring. Ved å ta i bruk undersøkelseslandskaper stilles det høyere krav til dialogisk
lytting og resonnering mellom elevene, som er viktige komponenter av å møte underfordringer
i tråd med de demokratiske prinsippene. I tillegg oppstår det flere faglige meningsbrytninger
som elevene må navigere selv gjennom kritisk tenkning og respekt for uenighet i et likeverdig
læringsmiljø. Økt bruk av gruppearbeid med undersøkelseslandskaper i
matematikkundervisningen vil derfor kunne styrke utviklingen av egenskaper, ferdigheter og
holdninger som elvene trenger for å bli demokratiske medborgere i et komplekst
kunnskapssamfunn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25541 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | «Hva legger du merke til?»: En studie av hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever styrker demokratilæringen i matematikk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |