Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorPalmer, Lucas
dc.date.accessioned2022-06-22T09:59:38Z
dc.date.available2022-06-22T09:59:38Z
dc.date.issued2022-05-29en
dc.description.abstractMed en verden som stadig blir mer komplekst og konstant er i endring, settes det nye krav til kompetansen elevene trenger for å navigere seg i fremtidens kunnskapssamfunn. Et av de identifiserte områdene fagfornyelsen LK20 vektlegger er demokrati og medborgerskap. Demokratilæringen skal legge grunnlaget for at elevene kan ta stilling til valg som påvirker dem selv, samt det lokale og det globale samfunnet de er en del av. I tillegg skal elevene være i stand til å møte utfordringer og diskusjoner i tråd med demokratiske prinsipper. Denne oppgaven ønsker å studere hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever i matematikk kan brukes som et verktøy for å styrke demokratilæringen ved å tilrettelegge for de fire demokratiske kvalitetene evnen til å håndtere meningsbrytninger, likeverd, respekt for uenighet og kritisk tenkning. Dette undersøkes som en kasusstudie hvor samtaler mellom to ungdomsskoleelever som arbeider med undersøkelseslandskaper som omhandler «ren» matematikk analyseres. Samtalene deres dokumenteres gjennom lydopptak og anonymiseres under transkripsjonen, før meningsbrytningene som oppstod underveis analyseres med fokus på tilstedeværelsen av de identifiserte demokratiske kvalitetene. Deltagerne demonstrerte alle de fire demokratiske kvalitetene i samtlige av de faglige meningsbrytningene som oppstod under arbeidet med de abstrakte matematikkoppgavene. Dette indikerer at matematikk har potensialet til å spille en sentral rolle i skolens demokratilæring. Ved å ta i bruk undersøkelseslandskaper stilles det høyere krav til dialogisk lytting og resonnering mellom elevene, som er viktige komponenter av å møte underfordringer i tråd med de demokratiske prinsippene. I tillegg oppstår det flere faglige meningsbrytninger som elevene må navigere selv gjennom kritisk tenkning og respekt for uenighet i et likeverdig læringsmiljø. Økt bruk av gruppearbeid med undersøkelseslandskaper i matematikkundervisningen vil derfor kunne styrke utviklingen av egenskaper, ferdigheter og holdninger som elvene trenger for å bli demokratiske medborgere i et komplekst kunnskapssamfunn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25541
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.title«Hva legger du merke til?»: En studie av hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever styrker demokratilæringen i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)