dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne | |
dc.contributor.advisor | Soleng, Ragnar | |
dc.contributor.author | Heiberg, Birk Eirikssønn | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T09:59:53Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T09:59:53Z | |
dc.date.issued | 2022-05-31 | en |
dc.description.abstract | Programmering og problemløsing ble introdusert i matematikkfaget i fagfornyelsen (KD, 2020). Begge disse skulle være overordnede temaer som skulle brukes gjennom matematikkundervisningen. Hvordan arbeid med programmering påvirker problemløsing i matematikk er derfor noe som elevene ville bli direkte påvirket av. Denne relasjonen var det som motiverte utformingen av problemstillingen «Hvordan løser en programmerer matematiske problemer?». Det er flere forskjellige teorier på hvordan problemløsing foregår i matematikk, og noen av disse blir redegjort for. Videre drøftes det hva programmering er og hvordan programmering relaterer til algoritmisk tenking. Metoden for å undersøke problemstillingen var å la en programmerer løse et matematisk problem kjent som Josephus problem og et intervju i etterkant av dette. Hovedfunnet i denne oppgaven var at en programmerer har mange likhetstrekk med hvordan matematikere løser matematiske problemer. Programmereren selv mener at problemløsing i matematikk og programmering har samme overordnede prosess. Det argumenteres for i denne oppgaven at det å kunne programmere kan fostre gode problemløsingsvaner i matematikk. Dette kan bety at det er gjort et godt valg med å implementere både programmering og problemløsing samtidig i fagfornyelsen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25542 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Hvordan en programmerer løser matematiske problemer | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |