dc.contributor.advisor | Aakvaag, Gunnar C. | |
dc.contributor.author | Fossli, Lars Daniel Lona | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T05:59:05Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T05:59:05Z | |
dc.date.issued | 2022-05-20 | en |
dc.description.abstract | Denne studien har som formål å se på hva som får jentene til å slutte i fotballen, og hva som får dem til å bli. Dette er et bidrag til å se på kjønnsforskjeller i idretten, og da nærmere bestemt i fotballen. Problemstillingen for oppgaven min er: «Hva får jente-/damespillere til å slutte eller fortsette med å spille fotball?».
Oppgaven er basert på dataen jeg har samlet inn fra fire semistrukturerte intervju. Jeg intervjuet fire jenter som enten spiller eller har spilt fotball. Alle disse var nå studenter, og har startet relativt tidlig med fotball. Intervjuene hadde som formål å avdekke hva som har fått jentene til å slutte i fotballen, men også hva som har fått dem til å fortsette.
Analysen viser at frafallet av jenter i fotballen er et komplekst problem. I hovedsak er det de sosiale elementene i fotballen som får jentene til å starte med fotball i tidlig aldrer, og det sosiale i fotballen er en viktig faktor for å holde på jentene videre. Blant jentene er det et jevnt frafall igjennom barnefotballen som følger trenden man ser i guttefotballen. I slutten av tenårene ser man at især mange jenter velger å forlate fotballen. Mange velger å slutte for å kunne fokusere mer på skole, videre utdanning, militærtjeneste eller folkehøgskole. Især er utdanning et viktig fokus for jentene i slutten av tenårene, noe som er naturlig da dette vil sikre dem jobb og inntekt videre i livet. En annen faktor som dytter jentene fra fotballen, er de holdningene man ser i fotballen og i samfunnet generelt. Jentene opplever en skjevfordeling av ressurser i klubbene, der de eksempelvis opplever at gutte- og herrefotballen får tildelt bedre treningstider, fasiliteter, treningsutstyr og kampdrakter. For å hindre dette frafallet må man øke mengden økonomisk kapital inn i jente- og kvinnefotballen. Slik at jentene føler seg likestilt med guttene i tidlig alder, samtidig som de kan se en langsiktig framtid i fotballen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25588 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOS-3981 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | en_US |
dc.title | «For det var der de andre vennene mine var» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |