dc.contributor.advisor | Øberg, Gunn Kristin | |
dc.contributor.author | Haug, Anne Marte Enne | |
dc.date.accessioned | 2010-07-12T11:17:44Z | |
dc.date.available | 2010-07-12T11:17:44Z | |
dc.date.issued | 2010-05-12 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende.
Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ungdom med cerebral parese erfarer sin situasjon og økt innsikt i hva de selv opplever bidrar til å fremme fysisk aktivitet.
Materiale og metode: Kvalitativt forskningsintervju er brukt og tre ungdommer med CP ble intervjuet. Studien er vitenskapsteoretisk forankret i hermeneutisk fenomenologisk vitenskapstradisjon.
Kunnskapsbidrag: Ungdommene opplevde tydelige vekslinger mellom å glemme CPen slik at oppmerksomheten deres gikk ut mot omgivelsene, og å bli minnet på kroppslige begrensninger slik at oppmerksomheten ble styrt inn mot dem selv. De syntes å erverve selvinnsikt gjennom interaksjon og sammenligning med andre. Kommunikasjon med andre kunne oppleves vanskelig. Det kunne gi en følelse av å være annerledes og å bli stigmatisert. Fellesskap med mennesker som så forbi deres kroppslige begrensninger virket styrkende.
Fokus på fornuftsmessige sider ved trening var viktig for å fremme fysisk aktivitet. Gjennom ungdomsårene forsto de stadig bedre hensikten med treningen slik at treningsmotivasjonen økte. I tillegg syntes optimalt trening å gi mestring, glede og måloppnåelse i stedet for fokus på negative kroppslige begrensninger. Mestring syntes avgjørende for å holde på motivasjon til aktivitet. Treningsfellesskap var også positivt, men det var ofte utfordrende å finne arenaer som både kunne gi effektiv trening og mestringsopplevelser. | en |
dc.format.extent | 813344 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2558 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2305 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2010 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3991 | nor |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en |
dc.title | Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |