dc.contributor.author | Bertheussen, Bernt Arne | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T11:41:52Z | |
dc.date.available | 2022-06-30T11:41:52Z | |
dc.date.issued | 2012-02-08 | |
dc.description.abstract | Innebygde finansfunksjoner kan utføre avanserte beregninger i et regneark. Ved å kopiere formler i stedet for å lage dem manuelt, kan en løsning dessuten utvikles raskt. I artikkelen spør vi om det er mindre faglig krevende å løse oppgaver i et regneark enn på papir (ruteark). Vi forsøker å svare på spørsmålet ved å analysere en finansoppgave med Blooms reviderte taksonomi (BRT) for det kognitive domenet som metode. Analysen viser tvert imot at det er kognitivt mer utfordrende å utvikle dynamiske regnearkmodeller enn statiske løsninger på papir. Årsaken er at vi må ta i bruk en ny type kategoriseringskunnskap (relative, absolutte og blandede celleadresser) for å kunne lage dynamiske formler i et regneark. Dynamikken gjør at slike modeller kan fungere som læringsressurser i seg selv. Gjennom simuleringer kan de bidra til dybdelæring ved å danne grunnlaget for faglige diskusjoner og refleksjoner som neppe ville funnet sted uten slike ressurser. | en_US |
dc.identifier.citation | Bertheussen bab. Ruteark eller regneark? Kognitive utfordringer ved å løse finansoppgaver på papir og PC. UNIPED. 2012;35(3):87-101 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 971545 | |
dc.identifier.doi | 10.3402/uniped.v35i3.19897 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25670 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | en_US |
dc.title | Ruteark eller regneark? Kognitive utfordringer ved å løse finansoppgaver på papir og PC | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |