dc.contributor.author | Skjelmo, Randi | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T11:59:26Z | |
dc.date.available | 2022-06-30T11:59:26Z | |
dc.date.issued | 2012-02-08 | |
dc.description.abstract | En forløper for dagens fleksible utdanninger ved høgskoler og universitet var de desentraliserte lærerutdanningene som ble igangsatt på 1970-tallet. Flesteparten av studentene den gang var kvinner som ikke hadde anledning til å flytte til et studiested for å ta utdanning. Et uttalt siktemål var å ta i bruk den utdanningsreserven som husmødre representerte. Tiltaket var inspirert av det britiske Open University, og tilsvarende utdanninger ble igangsatt på Island og i Sverige.
På det aktuelle tidspunkt var det stor mangel på utdannede og stabile lærere. 9-årig grunnskole hadde nettopp avløst den 7-årige folkeskolen, og som følge av dette var lærerutdanningen for grunnskolen løftet opp til høgskolenivå og gjort 3-årig.
Artikkelen viser hva som gjorde den desentraliserte utdanningen mulig og drøfter endringer i denne utdanningsformen. | en_US |
dc.identifier.citation | Skjelmo R. Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanning. UNIPED. 2012;35(3) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 976265 | |
dc.identifier.doi | 10.3402/uniped.v35i3.19891 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/25672 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | en_US |
dc.title | Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanning | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |