Show simple item record

dc.contributor.advisorNesset, Tore
dc.contributor.advisorJensen, Tove Beate
dc.contributor.authorGundersen, Marie Steen
dc.date.accessioned2022-07-06T05:38:43Z
dc.date.available2022-07-06T05:38:43Z
dc.date.issued2022-05-12en
dc.description.abstractI denne studien undersøker jeg hvordan tre ulike læremidler, som brukes i russiskundervisningen i norsk skole, formidler og forbereder elever på autentisk muntlig kommunikasjon. Studien tar utgangspunkt i Sosedi 1 (2000), Møde i Petersborg (1999) og Min russiske reise (2021). Jeg har benyttet meg av læremiddelanalyse som metode, og har basert undersøkelsen på to kommunikasjonssituasjoner fra hvert av læremidlene. Kommunikasjonssituasjonene jeg har valgt å undersøke, er 1. å gå på kafé/restaurant og 2. å handle på matbutikk/marked. Analysen tar i hovedsak for seg utvalgte leksjoners innhold, med vekt på hovedtekster, fordeling av oppgavetyper og oppgaveautentisitet. Jeg undersøker også om læremidlene dekker utvalgte kompetansemål i fremmedspråk (LK20) som omhandler muntlig kommunikasjon. Analysen viser at læremidlene har ulike prioriteringer når det gjelder valg av oppgavetyper og grammatiske temaer. Konklusjonen er at ingen av leksjonene tilrettelegger for bruk av muntlig språk i autentiske kommunikasjonssituasjoner i den grad man skulle ønske. I noen tilfeller finnes det mangler i modelleringen av kommunikasjonssituasjonene gjennom tekst, mens i andre tilfeller mangler oppgaver som fremmer autentiske situasjoner. Læremidlene fungerer til å dekke ulike områder av kompetansemålene, men ingen av læremidlene bør brukes uten at læreren kompletterer med annet materiale.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25750
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDRUS-3982
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Russisk språk: 028en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Russian language: 028en_US
dc.subjectFremmedspråksdidaktikken_US
dc.subjectLæremiddelanalyseen_US
dc.subjectRussisken_US
dc.subjectAutentiske kommunikasjonssituasjoneren_US
dc.subjectLK20en_US
dc.titleAutentisk muntlig kommunikasjon i russiskundervisningenen_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)